Duitse

Google heeft een akkoord bereikt met Franse uitgevers rond het gebruik van content, en beëindigt daarmee een maandenlange strijd.

Advertentie

De zoekreus zal hiermee financiële compensaties voorzien voor het tonen van nieuws-snippets bij de zoekresultaten. Dat meldt Reuters in een bericht. Het Franse Hof van Beroep had in oktober 2020 reeds geoordeeld dat Google met uitgevers rond de tafel moest zitten, en daar heeft het bedrijf zich zo te zien aan gehouden.

Het conflict dateert van maart 2019, nadat het Europees Parlement een wet goedkeurde rond aanpassingen aan het auteursrecht. Hiermee werden tech-reuzen zoals Facebook en Google verplicht om nieuwswebsites te betalen voor het tonen van hun content. Nadat Frankrijk de wet opnam, gingen de uitgevers naar de rechtbank.

Nog niet helemaal rond

Nog niet alle akkoorden zouden echter rond zijn. Voorlopig maken enkel Le Monde en Le Figaro deel uit van de gelukkigen. Het akkoord tussen Google en de Franse lobby van uitgeverijen Alliance de la presse d’information générale (APIG) praat in een bericht over meerdere criteria, waaronder maandelijkse internettrafiek, het dagelijkse aantal publicaties en “de bijdrage aan politieke en algemene informatie”. Voorlopig is echter nog wel niet bekend hoeveel deze vergoedingen bedragen, of hoe ze onder de uitgevers worden verdeeld.

Google heeft gedurende zijn verzet steeds beargumenteerd dat de zoekgigant met het tonen van de snippets enkel meer trafiek naar de nieuwswebsites bracht. Daarnaast dreigde het bedrijf dat het zou stoppen met plaatsen van deze snippets en thumbnails in hun resultaten.

Google News Showcase

Vorig jaar heeft Google op het einde van september wel aangekondigd dat het 1 miljard dollar zou investeren in een uniek partnerschap met uitgeverijen. Hiermee tekenden ze licentiedeals met meerdere uitgeverijen verspreid over verschillende landen voor een nieuwe dienst, genaamd Google News Showcase. Deze dienst toont panelen die iets dieper ingaan op het nieuws van verbonden uitgevers. Redacties kunnen zo ook bepalen welke verhalen naar de voorgrond komen en hoe ze worden gepresenteerd. Meer dan 200 publicaties uit Duitsland, Argentinië, Canada, Brazilië, het Verenigd Koninkrijk en Australië zouden reeds zijn aangesloten.

Naast Frankrijk zijn een reeks andere landen in een gelijkaardig conflict geraakt met de zoekgigant. Ook in Australië wil de overheid tech-reuzen zoals Google en Facebook laten betalen voor het gebruik van nieuws van Australische uitgeverijen. De uitspraak van het Franse hof kan wel een precedent scheppen waardoor meer landen gelijkaardige stappen ondernemen. Er valt natuurlijk ook af te wachten wat het succes is van de Google News Showcase-partnerschappen, en of dit wereldwijd in goede aarde valt.

Advertentie

3 REACTIES

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here