Textgain heeft van de Europese Unie de opdracht gekregen om grootschalig onderzoek te leiden naar patronen in haatspeech op het internet.

Advertentie

Het Antwerpse bedrijf is gespecialiseerd in deze problematiek. Vorig jaar publiceerde het een alarmerend rapport over het taalgebruik van Belgen op sociale media. Het rapport schetste geen fraai beeld van ons online gedrag. In minder dan vijf jaar tijd verdrievoudigde racistische opmerkingen en bedreigingen, seksisme verdubbelde.

Met haar onderzoek en technologie heeft Textgain indruk weten maken op de Europese Unie, waarvoor zij eerder ook al studies rond racisme uitvoerden. Begin dit jaar stichtte de EU het EOOH, een onderzoeksbureau dat met gerichte inzichten overheden wil adviseren in het bestrijden van online misdragingen zoals haatspeech en misinformatie. De groep bestaat uit 50 entiteiten uit verschillende domeinen, van politiediensten tot beleidsmakers. De Europese Unie heeft beslist om Textgain aan het hoofd van het project te zetten. Dat schrijft De Tijd.

Censuur tegengaan

Overheden weten vandaag de dag vaak niet goed hoe om te gaan met sociale mediaplatformen die hun ledenbestand niet onder controle hebben. Vaak grijpen zij naar censurerende maatregelen, maar CEO Guy De Pauw legt uit aan De Tijd dat het EOOH dat juist wil tegengaan. Hun zelflerende AI-systeem moet de nodige inzichten aanleveren om gerichte beleidsbeslissingen te kunnen nemen. Daarvoor zal het uitgebreid worden naar alle 24 Europese landstalen. De rol van Textgain blijft dan ook beperkt tot het observeren van patronen in het taalgebruik op sociale media, legt De Pauw uit. Zij laten zich in het EOOH omringen met beleidsexperts om die observaties concreet te maken.  

“Wij kunnen enkel observeren. Het is aan de experten en beleidsmakers om onze inzichten om te vormen tot een beleid.”

Guy De Pauw, CEO Textgain

Guy De Pauw stichtte Textgain in 2015 samen met Tom De Smedt en Wouter Daelemans, twee collega-experten computationele taalkunde met wie hij de onderzoeksgroep CLiPS vormde aan de Universiteit Antwerpen. Textgain ontwikkelde een algoritme die patronen in grote stukken tekst kan herkennen. Naast metadata over de personen die posts plaatsen, kan het systeem ook vrij accuraat het onderliggende sentiment detecteren. De toepassing werd voornamelijk al gebruikt door marketeers, maar ook door onder andere VRT en de Nederlandse politie.

Advertentie

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here