Via de eerste PlatformMonitor geeft bol.com inzicht in het gedrag van verkopers en consumenten op het e-commerceplatform.

Advertentie

Bol.com is met een nieuwe traditie gestart voor 2021. Elk kwartaal zal de Nederlandse e-commercereus de PlatformMonitor publiceren, een rapport met de belangrijkste statistieken dat inzicht geeft in het gedrag van retailers en consumenten. Vandaag heeft bol.com haar eerste PlatformMonitor-rapport bekend gemaakt. Deze bevat informatie over bezoekersaantallen en meer voor het derde en vierde kwartaal van 2020.

Uit het rapport blijkt hoe sterk bol.com blijft doorgroeien. Door de coronapandemie groeit het belang van e-commerce naar nooit eerder bereikte hoogtes. Niet enkel consumenten vinden hun weg meer naar het platform, maar ook retailers. Het aantal partnerbedrijven dat via bol.com producten verkoopt steeg op een jaar tijd met 160%. Aan het einde van 2019 telde bol.com 27.000 partners, eind dit jaar waren dat er 42.000.

Die sterke stijging wordt geïllustreerd door het feit dat het aandeel die de partners opgeteld hebben in het totaalaantal verkochte pakjes hoger is dan het aandeel van bol.com zelf daarin (55,2% in Nederland, 60,2% in België). Bedrijven maken ook meer gebruik van de automatiserings- en advertentiediensten. Bol.com zet zich steeds meer in de markt als een totaal verkoopplatform en niet als een pure webshop.

Sterkere groei in België

Die transformatie zet zich opvallend genoeg sterker door in België dan in Nederland. Van juli tot december steeg het aantal Belgische partners van 3700 naar 4600, een stijging van 8%. In Nederland verloopt de groei met 6% (van 31.000 naar 37.000) iets gestager. Ook hebben Belgische partners een hoger aandeel in het verkoop van pakjes dan de partner in Nederland en groeit dit percentage ook sneller (10,4% in vergelijking met 2019 voor België, 8,7% voor Nederland).

In principe hoeft de snellere groei in België ook niet te verbazen. Bol.com heeft een veel rijkere traditie dan in België, waardoor het e-commercebedrijf bij onze noorderburen al een uitgebreid netwerk heeft weten uitbouwen. In België is dat nog in volle opbouw. Daarnaast stond e-commerce voor de pandemie al veel verder dan in België. Veel Belgische bedrijven zijn nu pas uit noodzaak vol gaan inzetten op e-commerce, en dan blijkt bol.com een toegankelijk platform te bieden.

Meer bezoekers, meer klanten

Het PlatformMonitor-rapport geeft ook enkele statistieken over het consumentengedrag weer. En in lijn met de verwachtingen merken we ook een forse stijging in het aantal bezoekers. In december 2020 genereerde bol.com meer dan 124 miljoen websitebezoeken, en telde meer dan 12 miljoen actieve klanten (dit zijn klanten die minstens één aankoop deden in 2020). Hoewel het grootste deel van de bezoekers natuurlijk uit Nederland komt, groeit het aantal bezoekers opnieuw sneller in België. Op een half jaar tijd steeg het aantal bezoekers van 22.000 per maand naar 36.000 per maand. Daar heeft de drukte van Black Friday en de eindejaarperiode ook wel veel mee te maken.

Een laatste statistiek die leuk is op te bespreken is naar welke producten bezoekers op bol.com het meest zoeken. Het aanbod is ondertussen immens groot op het webplatform: meer dan 35 miljoen artikelen stonden in december te koop. In december 2020 waren dat er nog 22 miljoen. Het populairste product ligt volledig in de geest van de tijd. Zowel Belgen als Nederlanders zochten het vaakst naar mondmaskers, bijgevolg ook het meest verkochte producttype. De populairste techgadgets zijn PlayStation 5 en Apple AirPods.

Advertentie

2 REACTIES

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here