AI

Nederland is één van de grote voortrekkers van AI binnen Europa, maar de achterstand op de Verenigde Staten en Azië is groot.

Advertentie

ESI Thoughtlab organiseerde in samenwerking met Cognizant een grootschalige survey bij meer dan 1200 bedrijven om te bevragen naar huidige en toekomstige plannen met AI. Uit de resultaten van dat onderzoek blijkt duidelijk dat de adoptie van AI in verschillende snelheden verloopt, zowel tussen sectoren als tussen geografische regio’s.

Over de meerwaarde van AI waren alle deelnemers wel min of meer eensgezind. De survey werd dan ook afgenomen tijdens de beginmaanden van de pandemie. Veel bedrijven werden toen geconfronteerd met de noodzaak aan digitale transformatie. De meesten zien in AI de sleutel om hun transformatie te versnellen en duurzaam te maken. Twee op de drie deelnemers gaf aan dat AI essentieel is voor het voortbestaan van hun organisatie.

Sectoren die het meest geloven in AI zijn naast technologiebedrijven banken, retailers en de medische sector. De belangrijkste voordelen van AI die bedrijven ervaren zijn het verhogen van de rekenkracht en de productiviteit en het verbeteren van de customer experience, die resulteert in een hogere klanttevredenheid.

Europa hinkt achterop

Maar de implementatie en adoptie van AI staat niet altijd zo ver als de intenties. Vooral Europese bedrijven lijken moeite te hebben met hun AI-plannen om te zetten naar de praktijk. Amper 12% van de deelnemende bedrijven durft zich een leider in artificiële intelligentie noemen. Meer dan de helft zat nog maar in de beginfase van het adoptieproces. In Amerika en Azië staan bedrijven gemiddeld al veel verder met het implementeren van AI-tools. “De volgende stap voor Europese bedrijven wordt bepaald door de mate waarin zij klaar zijn voor AI”, verklaart auteur van de onderzoekspaper Bret Greenstein.

AI

Maar ook in Europa zijn er verschillen tussen landen op te tekenen. Nederland werpt zich op als het te volgen voorbeeld. Samen met Frankrijk staan Nederlandse bedrijven het verst met de adoptie. Ook is Nederland voortrekker in het aanwerven van AI-talent. Scandinavische bedrijven investeren dan weer het meest in AI, gemiddeld 1% van hun jaarlijkse omzet.

Geduld is een schone deugd

Waarom verloopt het integreren van AI-oplossingen bij veel bedrijven zo moeizaam? Omdat het een werk van lange adem is. Het vergt veel planning en er moet rekening worden gehouden met veel wettelijke en ethische regels. Ook ondervinden bedrijven vaak moeite om gespecialiseerd personeel te vinden op de arbeidsmarkt. AI koppelen aan rendement vraagt dan ook geduld.

In de paper geven de onderzoekers enkele aanbevelingen aan bedrijven die willen starten met AI of het proces willen versnellen. Zij raden aan om stapsgewijs te werk te gaan. Zoek eerst naar gerichte projecten waar AI een meerwaarde kan bieden. Eens dat project bepaald is, moet iedereen die er baat bij heeft actief betrokken worden in het project. Tenslotte moeten bedrijven voldoende aandacht hebben voor het menselijke aspect. Investeren in opleidingen is minstens even belangrijk als investeren in technologie.

Advertentie

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here