Met een publiek fonds wil Google journalisten ondersteunen om misinformatie over het coronavirus te factchecken. Google steekt drie miljoen dollar in dat fonds.

Advertentie

Het ‘COVID-19 Vaccin Counter Misinformation Open Fund’ is een nieuw initiatief van het Google News Lab. Al vanaf het begin van de pandemie circuleert veel verkeerde informatie over het coronavirus op sociale media. Van nepnieuws over geneesmiddelen tot de wildste complottheorieën, het ene nieuws is al onwaarschijnlijker dan het andere. Ook over de coronavaccins gaat veel verkeerde informatie rond. Die verkeerde informatie kan mensen ervan weerhouden het vaccin te laten zetten. Google beschrijft in een blogpost dat het een globaal publiek fonds opent ter waarde van 3 miljoen dollar.

Met het fonds zal Google geautoriseerde nieuwsuitgevers financieel ondersteunen om hem meer middelen te bieden die misinformatie te ontkrachten. Zo moet geverifieerde informatie doelgroepen die vatbaar zijn voor misinformatie sneller weten te bereiken. De focus van het fonds ligt ook op samenwerking. Google zal coöperatieve projecten sponsoren. Voorbeelden die het in de blogpost noemt, zijn samenwerkingen tussen factcheckers en mediabedrijven om informatie naar een grote doelgroep te brengen, of het ontwikkelen van digitale platformen om correcte informatie uit te wisselen.

Jury

Heb je een goed idee gevonden, dan kan je dat project indienden bij Google. Een vakjury zal het voorstel beoordelen op basis van verschillende parameters. Google heeft daarvoor een jury samengesteld uit verschillende specialisatiedomeinen om een zo objectief mogelijke afweging te maken. Een vertegenwoordiger van de Wereldgezondheidsorganisatie zal ook zetelen in de jury. Keurt de jury het projectvoorstel goed, dan zal die organisatie subsidies ontvangen uit het fonds. In december kondigde Google News Lab al aan 1,5 miljoen dollar te investeren in een digitaal platform rond informatie over de coronavaccins.

“Net als de COVID-19 pandemie was de infodemie globaal van aard. Maar misinformatie is vaak gericht naar specifieke groepen. Onderzoek wijst uit dat het publiek dat in aanraking komt met misinformatie niet overlapt met het publiek dat op zoek gaat naar factchecks. Die kloof willen we dichten.”

Advertentie

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here