Het fintechplatform Stripe is één van de vele techbedrijven die actie onderneemt tegen Trump na de rellen in het Capitool.

Advertentie

De technologiesector keert zich massaal tegen president Donald Trump na de hallucinanten rellen met Trump-aanhangers in het Capitool te Washington. Trump zaaide al maandenlang controverse door te blijven claimen dat hem de verkiezingsoverwinning onrechtmatig ontnomen was. Met die woorden fokte hij zijn trouwe aanhang zo op dat die afgelopen woensdagnacht het Capitool bestormden op het moment dat het Congres bijeenkwam om de overwinning van Biden officieel uit te roepen. Daarbij kwamen zeker al vijf personen om het leven, meer dan 50 menen raakten gewond. De beelden heb je ongetwijfeld wel op het televisiejournaal of sociale media zien voorbijkomen.

Een dag na het incident beslisten verscheidene sociale media om Trumps account te blokkeren. Twitter heeft inmiddels laten weten dat zelfs permanent te zullen doen. Maar ook andere techbedrijven proberen op verschillende manieren de president een hak te zetten. Het fintechplatform Stripe, een concurrent van PayPal, heeft via Wall Street Journal aangekondigd donaties voor Trumps campagneteam niet langer meer te verwerken. Stripe bood tot op heden haar online betaalplatform aan Trumps team aan als een betaalmiddel voor mensen die via de officiële website een donatie willen geven. Volgens bronnen zou Trump sinds de dag van de verkiezingen via die weg meer dan 200 miljoen dollar hebben opgehaald bij zijn volgers om zijn persoonlijke vendetta te financieren.

Hoog risico op geweld

De richtlijnen van Stripe luiden dat het bedrijf geen zaken doet met organisaties die deelnemen aan en/of aanzetten tot geweld of het beschadigen van personen en eigendommen. En dat heeft Trump naar de mening van veel mensen gedaan met zijn opruiende retoriek in de traditionele media en op zijn sociale mediakanalen. In het verleden heeft Stripe al vaker banden gebroken met organisaties wiens acties ‘het risico op geweld verhogen’. Niet uitzonderlijk kwamen die groeperingen uit extreemrechtse contreien.

Al treft Stripe mogelijk met deze actie haar eigen portemonnee harder dan die van Trump. Cijfers tonen aan dat Stripe miljoenen dollars aan commissies opstrijkt tijdens verkiezingsjaren. In 2020 zou dat alleen al van het campagneteam van Trump bijna twee miljoen dollar geweest zijn. Stripe toont zich dus wel trouw aan haar eigen principes, koste wat het kost. Ook andere fintechplatformen zoals Shopify en GoFundMe namen eerder al gelijkaardige maatregelen om Trump financieel te raken. Het zal hem leren.

Advertentie

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here