De vliegtuigenfabrikant Boeing probeert zo verdere vervolging voor misleidende verklaringen rond de beruchte 737 MAX te ontlopen.

Advertentie

Boeing is dat bedrag als een minnelijke schikking overeengekomen met het Amerikaanse ministerie van Justitie. Het bekende luchtvaartbedrijf hing een aanklacht van de Amerikaanse luchtvaartautoriteit FAA boven het hoofd voor vermeende misleiding met keuringen van de Boeing 737 MAX. Werknemers zouden tijdens keuringen de autoriteit meermaals om de tuin hebben proberen leiden, zodat die over onvoldoende juiste informatie beschikte om objectief over de veiligheid van het toestel te kunnen oordelen.

De Boeing 737 MAX heeft heel wat bloed aan haar vleugels. Zowel in 2018 als in 2019 stortte één van de toestellen neer, met twee maal een hoge dodentol. Op 26 oktober 2018 stortte een vliegtuig van Lion Air neer in de Javaanse Zee vlakbij de Indonesische hoofdstad Jakarta. Bij die crash kwamen 189 passagiers en de crew om het leven. In maart 2019 crashte een vlucht van Ethiopian Airlines in de luchthaven van Addis Abeba, met opnieuw meer dan 150 dodelijke slachtoffers. Na dit laatste accident besloot Boeing om de 737 MAX aan de grond te houden.

Softwarefouten

Beide vluchten hadden gemeen dat de crash vrijwel meteen na het opstijgen gebeurde. Onderzoek toonde aan dat de ongelukken geen gevolg waren van menselijke fouten, maar van softwarefouten. Een fout in het MCAS-systeem duwde de neus van het vliegtuig naar beneden zodat piloten de controle over het vliegtuig verloren. Boeing kreeg de zwartepiet toegeschoven, want het bedrijf had wel degelijk boter op het hoofd. De code van de MCAS-software werd geschreven door onervaren ingenieurs, en piloten werden ook onvoldoende opgeleid om te wennen aan de nieuwe software. Volgens de Amerikaanse luchtvaartregulator zou Boeing gesjoemeld hebben tijdens keuringen om de onveilige vliegtuigen toch in de lucht te krijgen. Het schandaal kostte de kop van CEO Dennis Muilenburg. Hij werd eind 2019 aan de deur gezet door de aandeelhouders.

De boete van 2,5 miljard dollar (2 miljard euro) die Boeing aan de Amerikaanse overheid betaalt bestaat uit een compensatiefonds van 500 miljoen dollar voor de nabestaanden van alle overledenen. 1,8 miljard dollar dient ter vergoeding van alle luchtvaartmaatschappijen die de toestellen aangekocht hadden, maar niet mochten gebruiken. Daarmee is de kous voor Boeing nog niet helemaal af. Familieleden van de crash in Ethiopië hebben zich verenigd om Boeing aan te klagen. Die procedure loopt nog.

Weer veilig

Vanaf de lente van dit jaar zouden er opnieuw vluchten met de Boeing 737 MAX mogen plaatsvinden. Het FAA heeft inmiddels het toestel goedgekeurd, en ook volgens Europese luchtvaartautoriteiten is het toestel voldoende veilig om te vliegen. We houden ons hart al vast.  

Boeing 737 MAX
Advertentie

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here