Met de overname van het Limburgse bedrijf Sparkcentral bevestigt Hootsuite haar positie als marktleider in digitaal CRM-management.

Advertentie

Sparkcentral werd in 2012 opgericht door Davy Kestens, toen nog maar amper 23 jaar oud. Toch was de jonge Limburger brandend ambitieus. Met zijn digitale platform voor social media management, waarop je verschillende socialmedia-accounts kan bundelen om efficiënter te communiceren met klanten, wilde hij een uitdager worden voor marktleider Hootsuite.

In haar eerste jaren was Sparkcentral een veelbelovende start-up, en Hasselt werd al snel te klein voor het bedrijf. Kestens trok naar San Francisco om zijn bedrijf internationale bekendheid te geven. Dat lukte, en enkele Amerikaanse investeringsfondsen pompten veel miljarden dollars in het bedrijf. Sparkcentral wist ook lucratieve deals met onder meer Slack, Air Canada en Axa te sluiten.

Woelige jaren

Maar de laatste jaren had Sparkcentral het zeer moeilijk. Kestens werd door de Amerikaanse investeerders uit zijn eigen bedrijf geduwd en vervangen door een Amerikaan Joe Gagnon. Maar ook die wilde van het verlieslatende bedrijf af, en in maart 2020 werd Sparkcentral weer een volledig Belgisch bedrijf. LRM en Group MC kochten de Amerikaanse investeerders uit, en Christophe Neut werd als nieuwe Belgische CEO aangesteld. Een kapitaalsverhoging van 2,5 miljard euro moest een nieuwe doorstart betekenen voor Sparkcentral.

De nieuwe doorstart kwam nooit echt van de grond, en toen Hootsuite met een overnamebod kwam, twijfelde de aandeelhouders geen seconde. “We kunnen niet blijven investeren. Een verkoop van Hootsuite was een opportuniteit die we niet mochten laten liggen”, verklaart het Limburgse bedrijf in een statement. Over een overnamebedrag wordt door de betrokken partijen niet gesproken, maar volgens De Tijd zijn zowat alle Belgische investeerders verliezende partij omdat de waarde van Sparkcentral flink afgenomen is. De investeerders van het eerste uur zouden zelfs quasi niets opstrijken na de verkoop.

Hootsuite slaat zijn slag

De grote winnaar lijkt dus vooral Hootsuite te zijn. Het Canadese bedrijf neemt een sectorgenoot en potentiële concurrent voor een appel en een ei over. In het persbericht dat de overname aankondigt noemt CEO Tom Keiser de producten van Sparkcentral perfect complementair met de diensten van Hootsuite. Het digitale CRM-platform telt vandaag de dag zo’n 200.000 gebruikers, en het is één van de bedrijven die zijn klantenbestand tijdens de pandemie zag toenemen.

Advertentie

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here