De overname van smartwatchfabrikant Fitbit door Google is eindelijk definitief rond. De Europese Commissie heeft haar onderzoek afgerond, en onder voorwaarden groen licht gegeven.

Advertentie

Google probeert de overname van de Fitbit-smartwatches al een jaar lang rond te krijgen. Eind vorig jaar maakte de techgigant haar overnameplannen voor het eerst bekend. Het zou maar liefst 2,1 miljard neerleggen om de smartwatchfabrikant in te lijven.

Er moest nog één struikelblok overwonnen worden om de overname in kannen en kruiken te hebben. De Europese Commisise startte een onderzoek of de overname al dan niet de monopoliepositie van Google op de digitale advertentiemarkt te veel zou versterken. Fitbit-smartwatches registeren namelijk heel wat persoonlijke gegevens van hun gebruikers, en de commissie voor Vrije Mededinging sprak haar bezorgdheid uit dat Google die data zou kunnen inzetten om adverteerders te verleiden.

De conclusie van het onderzoek van de Europese Commissie luidt dat er geen sprake is van marktverstoring door de overname. De Commissie oordeelt dat de activiteiten van de moeder- en de dochteronderneming ver genoeg van elkaar kunnen gescheiden blijven. Daarmee is de overname van Fitbit een feit.

Strenge voorwaarden

Dat Europa niet zomaar groen licht aan Google zou geven, dat was al langer duidelijk. Google heeft al enkele toegevingen moeten doen over de manier waarop het de data van Fitbit-gebruikers zou beheren. Nu zet de Europese Commissie die toegevingen ook op papier. Zo krijgt Google een uitdrukkelijk verbod om data die het via Fitbit vergaart voor advertenties te gebruiken. Een voorwaarde waar Google al mee had ingestemd. Om te voorkomen dat de data ‘per ongeluk’ zou vermengd worden met gebruikersdata van andere Google-producten, moet Google aparte ‘datasilo’s’ voor Fitbit creëren.

Daarnaast is Google verplicht om haar smartwatch besturingssysteem WearOS open te blijven stellen voor alle Android-fabrikanten die op de smartwatchmarkt actief zijn. Google mag op geen enkele manier Fitbit voortrekken bij het uitrollen van updates en de ondersteuning door Android-smartphones. Deze voorwaarde zal minstens 10 jaar lang van kracht zijn.

Digital Markets Act

Voor de goedkeuring van de overname baseerde de Europese Commissie zich nog niet op de principes van de Digital Markets Act, een nieuwe Europese wet die monopolievorming in digitale markten moet tegengaan. De wet legt veel strengere richtlijnen op om machtsconcentratie zo veel mogelijk tegen te gaan, en zou de overname van Fitbit misschien afgekeurd hebben. De Digital Markets Act is het begin van een lange strijd die de Europese Unie gaat aanvechten met Amerikaanse techgiganten.


Geen velden gevonden.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here