Dat blijkt uit een onderzoek van Belgian Games en de regionale gamefederaties. Er worden meer gamestudio’s opgericht, maar die moeten het met minder middelen stellen.

Advertentie

Belgian Games hield in samenwerking met haar regionale partners FLEGA, WALGA en brussels.hub deze zomer een enquête onder bedrijven die actief zijn in de gamesector. De resultaten weerspiegelen een spreidstand waarin de sector zich bevindt. De sector groeit in omvang, maar niet economisch.

Het positieve luik is dat het aantal bedrijven dat actief is in de sector toenam in 2019. In vergelijking met 2018 steeg dat van 95 naar 114. Vlaanderen blijft het best vertegenwoordigd met 82 bedrijven. De grootste gamestudio van ons land, Larian Studio’s, is ook gevestigd in Gent. De bekendste producties van die studio zijn wellicht de Baldur’s Gate- en Divinity-series voor de pc. “Vlaanderen heeft vruchtbare grond voor de gamesector. Het belang van de gamesector kan niet onderschat worden. Ook volwassenen beginnen steeds meer hun weg te vinden naar games. Vanuit de Vlaamse regering willen de sector nog versterken de komende jaren, met een ambitieus actie- en investeringsplan”, zegt Vlaams minister van Media over de onderzoeksresultaten.

Uit het onderzoek blijkt dat ook Brussel zich als gamestad aan het opwerken is. Op een jaar tijd steeg het aantal gamebedrijven van 5 naar 13. De Europese e-sportsfederatie vestigde ook haar nieuwe hoofdkwartier in onze hoofdstad. “Het economische potentieel voor de gamesector is bijzonder hoog in Brussel. De verwelkoming van nieuwe bedrijven en de opening van de Tax Shelter bieden veel mogelijkheden”, aldus Barbara Trachte, Brussels Staatssecretaris van Economie. In de Waalse sector lijkt de groei meer tot stilstand te komen.

Beperkte middelen

Maar de groei van de Belgische gamesector is een zwaard dat aan twee kanten snijd. Want hoewel het aantal bedrijven steeg, steeg het aantal werknemers in de sector niet. Dat komt omdat gamebedrijven in België vooral kleine start-ups zijn. Maar liefst 60% telt minder dan 10 werknemers, 25% zijn zelfstandige gameontwikkelaars die solo werken. Belgian Games schrijft in het onderzoek dat veel kleine start-ups die nog maar pas hun eerste project hebben binnengehaald en nog niet onder een juridisch correcte bedrijfsvorm zijn ingeschreven uit het onderzoek werden gelaten.

Ook financieel zijn de middelen vaak beperkt. De omzet die alle bedrijven opgeteld draaiden in 2019 daalde van 93 miljoen euro naar 70 miljoen euro. Er zijn nog geen economische cijfers voor 2020 bekend, maar de studie bevat een duidelijke omroep dat de sector meer investeringen nodig heeft. De Waalse regering verleende die al eind 2019, en ook vanuit de Vlaamse regering klinken er plannen om de gamesector te ondersteunen.

Advertentie

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here