Australië is van plan om techreuzen zoals Google en Facebook te laten betalen voor toegang tot nieuws van mediaorganisaties.

Advertentie

Een nieuw wetsvoorstel van de Australische overheid wil Google en Facebook dwingen om te betalen voor het gebruik van nieuws van Australische mediabedrijven op hun platformen. Dat meldt het Australische ABC. Volgens de nieuwsorganisaties ligt de verdeling van het advertentiegeld niet correct. Google en Facebook gaan lopen met geld dat verdiend is op de ruggen van de hardwerkende journalisten zonder dat ze er voor betaald worden.

Met het voorstel wil de overheid de techreuzen aanzetten tot dialoog met de grote nieuwsagentschappen. Kleinere nieuwsorganisaties zouden de optie hebben om samen te klonteren om afspraken te maken. Australisch minister van Financiën Josh Frydenberg stelt dat er reeds gesprekken gaande zijn, maar deze moeten nog worden afgewerkt en gefinaliseerd. Indien de partijen niet tot de nodige conclusies komen, dan worden de overeenkomsten met arbitrage vastgelegd.

Eerlijke verdeling

Australië zou met deze wetgeving het eerste land zijn dat grote techbedrijven mee laat betalen voor het gebruik van nieuwsberichten. Daarmee is het wel niet het enige land dat zich verzet tegen de praktijken van de techreuzen. Ook in Europa zijn er stemmen die een gelijkaardige soort wetgeving eisen. Zo oordeelde een Frans Hof van Beroep in oktober nog dat Google het gesprek moest aangaan met Franse uitgeverijen om compensaties voor het gebruik van nieuws te voorzien.

Google probeert te paaien…

Google heeft al laten weten dat dit soort regelgeving enkel leidt tot een grotere overdracht van persoonlijke informatie naar de nieuwsagentschappen. Deze stelling werd door de Australische mededingingsautoriteit ACCC echter als misleidend en onwaar afgeschreven.

Als reactie op de globale beweging  heeft Google in oktober een investering aangekondigd in een partnerschap met uitgevers. Het dochterbedrijf van Alphabet wil middels licentiedeals met uitgeverijen toegang krijgen tot hun nieuws en content. Hiermee kunnen ze het nieuws aanbieden in een nieuw programma, genaamd Google News Showcase. Via dit platform kunnen uitgeverijen volgens Google de controle houden over wat zichtbaar is.

…Facebook iets minder.

In eerdere berichten liet Facebook al weten dat het in zulke gevallen liever Australisch nieuws weert van zijn platform dan te willen betalen. Volgens het sociale mediaplatform zouden de inkomsten die het krijgt van de Australische markt te klein zijn. Daarnaast stelt Facebook dat de nieuwsbedrijven profiteren van het extra verkeer en dat ze indirect betalen aan de nieuwsorganisaties. De mededingingsautoriteit ACCC stelde echter dat bedrijven zoals Facebook en Google met de advertentie-inkomsten gaan lopen. Deze zouden juist cruciaal blijken voor de werking van de nieuwsagentschappen.

Of de plannen van Google voldoende vergoeding zullen blijken voor de nieuwsagentschappen blijft vaag. Verder wordt het ook nog afwachten of Facebook en Google voet bij stuk zullen houden na een mogelijke goedkeuring van het wetsvoorstel.

Advertentie

2 REACTIES

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here