Belgische ondernemingen halen gemiddeld bijna een derde van hun omzet uit e-commerce. Vooral de B2B-sector doet beter dan het Europese gemiddelde.

Advertentie

Dat e-commerce ook in België al jaren aan een opmars bezig is, blijkt uit de cijfers van de Barometer van de Informatiemaatschappij, een jaarlijks onderzoeksrapport uitgevoerd door de federale overheidsdienst van Economie (gepubliceerd via het persagentschap Belga). In 2019 zou de gemiddelde Belgische onderneming 32,6 procent van haar totale omzet uit e-commerce halen. Dat percentage blijf nagenoeg ongewijzigd in vergelijking met 2018.

De FOD Economie klopt zich op de borst dat de Belgische economie het op vlak van e-commerce veel beter doet dan onze buurlanden. Het gemiddelde aandeel van e-commerce in de omzet bedraagt voor de volledige Europese Unie 18,5%. In Frankrijk is dat percentage 22%, in Duitsland en Nederland ligt het rond de 15%.

B2C loopt achter

Er heerst wel eens de perceptie dat Belgische bedrijven achterlopen in e-commerce, maar de studie lijkt die stelling dus naar de prullenbak te verwijzen. Maar toch moet er een belangrijke kanttekening bij de resultaten geplaatst worden. Want het overgrote deel van de online inkomsten komt voort uit EDI-transacties, een verzamelnaam voor de elektronische uitwisseling van boekhoudkundige documenten.

Het aandeel uit online verkoop van goederen en producten ligt dus veel lager. Analyseer je enkel die resultaten, dan blijft er gigantische spreidstand tussen de B2C- en de B2B-sector over. 80% van de verkoop via digitale kanalen vindt binnen de B2B-sector plaats. Het gemiddelde aandeel van online verkoop van consumenten in de omzet is dus nog steeds beperkt. De Belgische B2C-sector behoort zelfs bij de slechtste leerlingen van de Europese klas. Daar kan door de coronapandemie wel een verandering in komen.

Advertentie

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here