Technologiebedrijf Blackberry slaat de handen in elkaar met Amazon voor de ontwikkeling van een intelligent voertuigenplatform.

Advertentie

BlackBerry, het Canadese techbedrijf achter de gelijknamige smartphone met het aanwezige toetsenbord, gaat samenwerken met de webwinkelreus Amazon. Dat meldt Reuters in een bericht. Het partnerschap richt zich op de ontwikkeling en uitwerking van een softwareplatform rond data-integratie en -beheer voor voertuigen, genaamd IVY. Het nieuws van de samenwerking resulteerde in een flinke stijging van de waarde van 35% voor de aandelen van BlackBerry.

Het intelligente voertuigenplatform IVY wil vooraleerst de tijd om applicaties en connecties te maken, ze uit te rollen en er geld aan te verdienen verkorten, en dat over verschillende merken en modellen heen. Fabrikanten zullen ook op een meer eenvoudige manier data van sensoren die afkomstig zijn van meerdere leveranciers kunnen lezen. Dit zal dan allemaal resulteren in een grotere toegankelijkheid van ontwikkelaars tot het platform, en een betere communicatie en snellere ontwikkeling van software en diensten voor de verschillende fabrikanten.

BlackBerry in je wagen

IVY bouwt verder op QNX van BlackBerry, een besturingssysteem dat zich naar verluidt reeds in 175 miljoen voertuigen bevindt. Het is verder ontwikkeld om bestaande tech, zoals die van Volkswagen en General Motors, aan te vullen. Tot nu toe bleken autofabrikanten vaak weigerachtig als het op het delen van hun data aankwam. Daar hoopt BlackBerry met IVY alsnog verandering in te brengen.

De samenwerking tussen BlackBerry en Amazon Web Services (AWS) werd in januari reeds aangekondigd. Het hoofddoel van het platform is om een standaard te worden binnen de automobielindustrie. “De grootste uitdaging die de meeste autofabrikanten hebben in het inwerken van hun applicaties of uitbuiten van hun data is dat er geen gestandaardiseerde manier is om toegang te krijgen tot deze data,” zegt John Wall, hoofd van BlackBerry Technology Solutions. Zonder deze standaardisatie kunnen de fabrikanten volgens Wall “niet echt een ecosysteem uitbouwen.”

Het platform wordt verwacht om in 2023 zijn intrede te maken in elektrische voertuigen. Welke bedrijven er als eerste mee aan de slag zullen gaan, is momenteel nog onbekend.

Advertentie

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here