Naast de Model 3 mag de elektrische wagenbouwer ook Model Y-wagens verkopen die in China geproduceerd worden.

Advertentie

Toen Tesla de deuren van haar productiefabriek in Shangai opende, startte het bedrijf met de productie van enkel Model 3-wagens op kleine schaal. Ondertussen staat de Chinese fabriek er al bijna een jaar, en gaat het Tesla ook goed voor de wind in China. Het verkocht in haar eerste jaar meer dan 13.000 Model 3-wagens op de Chinese markt die ‘lokaal’ geproduceerd worden. Ook kon het de productiefabriek inzetten om de Europese markt sneller te kunnen bedienen.

Met deze tweet kondigde Tesla op 30 december de allereerste in China gebouwde wagen aan.

Op een jaar tijd is het productievolume van Tesla-wagens in China aanzienlijk toegenomen. De productie is ook al lang niet meer beperkt tot enkel Model 3-wagens, want ook de mini-SUV Model Y rolt ondertussen van de band in Shangai. Het is dan ook een meer dan logische vervolgstap dat die wagens op de Chinese markt gaan verkocht worden. Daarvoor diende Tesla een licentieaanvraag in bij het ministerie van Industrie van Informatietechnologie, dat Tesla daar deze ochtend ook groen licht toe gaf (bron: Reuters).

Met de toevoeging van de Model Y aan het assortiment zal Tesla de productie én de verkoop in China volgend jaar flink kunnen opdrijven. De doelstelling voor 2021 is 550.000 wagens om precies te zijn.  Naast wagens gaat Tesla ook oplaadstations maken in de fabriek.

Een jaar vol successen

De goednieuwsshow blijft zo maar duren voor Tesla in 2020. Dit jaar was ongetwijfeld één van de meest succesvolle jaren uit de nog relatief jonge geschiedenis van de autofabrikant. Eind 2019 creëerde Tesla een nieuw momentum voor zichzelf waar het een heel jaar op bleef golven. Tijdens het derde kwartaal zette het bedrijf van Elon Musk een nieuw verkooprecord neer, en elk fiscaal kwartaal mochten de boekhouders positieve cijfers noteren. Daar sloeg Tesla nog nooit eerder in. De verplichte sluiting van de fabrieken in de lente (waar Musk zich altijd tegen verzet heeft) heeft dus nauwelijks een invloed gehad op de resultaten van het bedrijf. De optelsom van al die successen maakt Tesla op dit moment het wagenbedrijf met de hoogste marktkapitalisatiewaarde.

Ook in 2021 lijken we weer veel goeds van Tesla te mogen verwachten. Rond mei hoopt de wagenfabrikant de nieuwe Gigafabriek in Texas te openen. Van zodra die er staat, kan de productie van de langverwachte Cybertruck eindelijk van start gegaan, zodat de eerste leveringen nog tegen het einde van het jaar kunnen uitgevoerd worden. Aan het einde van het jaar moet ook de eerste Europese fabriek in Berlijn klaar zijn voor productie. Die moet er voor zorgen dat Tesla veel meer en sneller wagens kan afleveren in Europa.

Advertentie

Gerelateerde artikelen

Elon Musk: een atypische leider

Elon Musk is een excentriek figuur, maar toch wordt hij binnen en buiten zijn vele ondernemingen op handen gedragen. Wat is zijn geheim?

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here