Apple

Techgiganten als Apple en Facebook liggen de laatste tijd vaak onder vuur vanwege het vermeend misbruiken van hun marktpositie. Dit keer uiten de bedrijven ook kritiek op elkaar.


Hoe heeft technologie een impact op je business?
Ontvang elke week het zakelijk IT-nieuws rechtstreeks in je inbox!



Apple bekritiseert Facebook over diens benadering ten aanzien van advertenties en het volgen van gebruikers. Dat blijkt uit een schriftelijke bericht aan mensrechten- en privacy-organisaties, zoals de Human Rights Watch en Electronic Frontier Foundation. Hiermee probeert Apple onder meer haar beslissing om een iPhone-functie te vertragen te verdedigen.

Zo stelt Apple dat Facebook en andere techbedrijven erop uit zijn om zoveel mogelijk gegevens te verzamelen over eigen producten en die van derden. Zo kunnen zij gedetailleerde profielen van hun gebruikers ontwikkelen en er veel inkomsten mee genereren.

Privacybescherming gebruikers

Zelf krijgt Apple kritiek van onder meer Facebook over een functie voor iPhones. Gebruikers moeten na de komst van deze functie expliciet toestemming geven aan apps om hen te mogen volgen voor advertentie-doeleindes. Volgens Facebook is dit schadelijk voor deze bedrijven. Apple heeft de functie tijdelijk uitgesteld om de appontwikkelaars een kans te geven om hun systemen en datavergaring op een degelijke manier aan te passen.

Mensenrechten- en privacy-organisaties vinden deze vertraging door Apple kwalijk. “Dit betekent dat de privacybescherming niet beschikbaar is tijdens de kritieke weken voorafgaand aan en na de Amerikaanse verkiezingen van 2020, wanneer de gegevens van mensen kunnen worden gebruikt om hen te voorzien van gepersonaliseerde politieke advertenties”, schreven de organisaties.

Ruziemakende techgiganten

Op haar beurt uit ook Facebook kritiek op Apple. De sociale mediagigant stelt in een uitgebreide verklaring dat Apple haar gebruikers probeert af te leiden van haar eigen privacyproblemen. Zo beweert Facebook dat Apple haar macht gebruikt om concurrenten uit te schakelen als het gaat om advertenties.

“Zij gebruiken hun eigen dominante marktpositie om hun dataverzameling te behouden, terwijl zij het onmogelijk maken voor concurrenten om dezelfde data te gebruiken”, luidt de verklaring van Facebook (via Bloomberg).

De Europese Commissie doet al langere tijd onderzoek naar de macht van techreuzen als Google, Facebook, Microsoft, Apple en Amazon. De machtpositie van deze bedrijven wordt mogelijk aangepakt. Zo acht Eurocommissaris Margrethe Vestager (Mededinging) dat het opsplitsen van deze bedrijven in Europa mogelijk.

Gerelateerde artikelen

Ticketmaster krijgt 1,4 miljoen euro boete opgelegd door Britse privacywaakhond

De Britse privacywaakhond ICO heeft Ticketmaster een boete opgelegd van 1,4 miljoen euro. De verkoper van concert- en festivaltickets ontvangt deze boete naar aanleiding van een datalek dat dateert uit 2018.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here