Ook de autosupermarkt Cardoen springt mee op de kar van e-commerce. Het aankoopproces voor een wagen wordt volledig gedigitaliseerd.


Hoe heeft technologie een impact op je business?
Ontvang elke week het zakelijk IT-nieuws rechtstreeks in je inbox!



De autoverkoper Cardoen heeft via een persbericht aangekondigd dat het per direct start met het online verkopen van wagens. Het bedrijf merkte al enkele maanden een toenemend verkeer op de website. Een stijging van twintig procent sinds het ingaan van de eerste lockdown. Sinds maart biedt het bedrijf al de mogelijkheid aan om online een optie te nemen op een wagen. Nu door de tweede lockdown de toonzalen opnieuw gesloten zijn, wordt het verkoopproces volledig gedigitaliseerd.

Op de website zullen bij elke wagen een ruime collectie aan foto’s en video’s geplaatst worden. Zo kan de consument toch een zo goed mogelijk beeld vormen van het uiterlijk van de wagen zonder deze in een toonzaal te moeten gaan bezichtigen. Bij interesse kan een videocall worden aangevraagd met een van de verkopers. Die geeft dan verdere informatie bij de wagen en handelt de details van de verkoop en het afbetalingsplan af. Het enige wat niet kan is, is een proefrit aanvragen.

De wagen wordt na bestelling thuis bij de koper afgeleverd. Die heeft dan 14 dagen tijd om de wagen te retourneren op afspraak met een verkoper. Cardoen belooft het aankoopbedrag plus de inschrijvingskosten terug te betalen als op het moment van terugzending minder dan duizend kilometer op de teller staat en er geen schade aan de wagen is.

Online verkoop van wagens zit in de lift

We doen door de lockdownmaatregelen in het voor- en najaar steeds meer inkopen online. Uit een recente survey van CarNext.com, de grootste online marktplaats voor wagens, blijkt dat 1 op drie consumenten sinds het begin van de eerste lockdown sneller geneigd is ook een wagen online te bestellen.

“Na de eerste lockdown merkten we dat de consument er steeds meer en meer naar verlangt om online een wagen te kopen. We ontvingen de laatste maanden minder bezoekers in de toonzaal, en zien tegelijkertijd een forse stijging in het aantal bezoekers op onze website. Sinds deze week kan je bij Cardoen ook volledig digitaal een nieuwe wagen aanschaffen.”

Ivo Willems, CEO Cardoen

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here