Naast België volgt nog een uitbreiding naar vier andere Europese landen. In Nederland is het cloudcommunicatieplatform al beschikbaar.


Hoe heeft technologie een impact op je business?
Ontvang elke week het zakelijk IT-nieuws rechtstreeks in je inbox!



Avaya, een globale aanbieder van zakelijke telecommunicatieoplossingen, lanceerde het platform Cloud Office in maart op de Amerikaanse markt. Net aan het begin van de coronapandemie dus. Hoewel het bedrijf, dat voortgekomen is uit de Amerikaanse telecomgigant AT&T, al jarenlang ervaring heeft in het ontwikkelen van marktleidende oplossingen voor zowel interne als externe communicatie, is Cloud Office pas het eerste platform van Avaya dat volledig in de cloud opereert. Hiervoor werkte Avaya samen met het Amerikaanse RingCentral Inc.

Na de initiële lancering in de Verenigde Staten volgde stapsgewijs internationale expansie. Sinds enkele weken is Avaya Cloud Office bezig met de Europese markt te veroveren. Het platform is op heden beschikbaar in Nederland, Ierland en Frankrijk. Daar komen in december vijf andere Europese landen bij, waaronder ook België.

‘Het momentum is er om Avaya Cloud Office in België te lanceren’, zegt Dominiek Vandierendonck, Managing Director van Avaya BeLux. ‘Door de coronapandemie is de shift naar de cloud in een stroomversnelling geraakt. Cloudcommunicatie is dan ook een markt met een enorm groeipotentieel. Met Avaya Cloud Office hebben we een leading solution voor dit marktsegment ontwikkeld’.

Het beste van drie werelden

Wat maakt Avaya Cloud Office dan zo bijzonder? Tijdens een demo voor journalisten kregen we de belangrijkste features al eens gedemonstreerd. Cloud Office is een totaaloplossing, die de belangrijkste communicatievormen – klassieke telefonie, videoconferencing en instant messaging – via één centraal platform ondersteunt en waartussen heel eenvoudig kan geschakeld worden. De focus van het platform ligt op het versoepelen van digitale samenwerking door een enorme flexibiliteit te bieden aan gebruikers. Avaya maakt zich ook sterk dat het platform een beschikbaarheidsgraad van 99,999 procent heeft. Downtimes zullen uiterst zeldzaam zijn.

Veel van de gebruikersfeatures zijn vergelijkbaar met wat andere communicatieplatformen zoals Microsoft Teams en Zoom aanbieden. En net als die tools heeft Cloud Office een mobiele, desktop- en webapp. Avaya voegt nog wel enkele handige nieuwigheden daaraan toe. Zo kan je bijvoorbeeld een voicemail achterlaten wanneer iemand je oproep niet kan beantwoorden. De ontvanger kan die voicemails vervolgens naar tekst omzetten. Zit je in een groepscall, maar wil je iemand een persoonlijke boodschap meegeven, dan kan dat via de ingebouwde ‘fluisterfunctie’. Bovendien wil Avaya Cloud Office niet louter een concurrent zijn voor andere diensten, want het staat ook integratie met andere cloudsoftwaretools zoals Salesforce, OneDrive, G Suite en zelfs Teams toe.

Afbeelding: Avaya

Abonnementen

Avaya biedt haar platform aan via maandelijkse of jaarlijkse abonnementsformules. Afhankelijk van welke formule, zijn een begrensd aantal belminuten per aangesloten werknemer inbegrepen in het pakket. De belminuten zijn wel gepoold, wat wil zeggen dat als iemand zijn aantal minuten overschreden heeft, minuten van een andere gebruiker kunnen worden overgezet.

Een laatste belangrijk aandachtspunt is de beveiliging van de gegevens. Gebruikers krijgen uiteraard de nodige beveiligingsfunctie om gesprekken te beschermen tegen buitenstaanders. Maar beveiliging zit ook in de manier waarop data beheerd wordt door de leverancier. Avaya heeft verschillende datacenters in Europa, zodat de (geëncrypteerde) data van Europese gebruikers op het continent kunnen bewaard worden.


Update 19/11 09u55: In het oorspronkelijke artikel stond verkeerdelijk dat Avaya voor Cloud Office samenwerkte met het Britse Ring Communications. Dit werd gecorrigeerd naar RingCentral Inc. Op vraag van Avaya is de beschikbaarheidsgraad van het platform ook aangepast van 99,99% naar 99,999%.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here