Er gingen tijdens Singles Day voor maar liefst 65 miljard producten over de toonbank van de Chinese webwinkel. Apple hoorde bij de populairste merken.


Hoe heeft technologie een impact op je business?
Ontvang elke week het zakelijk IT-nieuws rechtstreeks in je inbox!



11 november is ook in China een feestdag. Geen Wapenstilstand, maar wel Singles Day. De feestdag ontstond in de jaren ’90 in het Chinese studentenmilieu als een tegenhanger voor Valentijn. In plaats van dat je een cadeautje koop voor je geliefde, is het op Singles Day de bedoeling om jezelf met een cadeau te verwennen. De laatste jaren maken Chinese (web)winkels er steeds meer een commercieel festijn van en pakken ze uit met spectaculaire kortingen en acties.

De ogen waren in de aanloop naar Singles Day vooral gericht op Alibaba, het grootste e-commerceplatform van China. Al sinds 2009 zet de retailreus sterk in op Singles Day. Vorig jaar kochten Chinese consumenten voor maar liefst 35 miljard euro, al waren de verwachtingen dat dat record aan diggelen zou geslagen worden dit jaar. Ook de Chinezen zijn door de coronpandemie nog meer dan anders online beginnen kopen. De Chinese overheid keurde zelfs een verstrengde antitrustwet goed om de e-commercereuzen koest te kunnen houden tijdens Singles Day. Alibaba pakte het toch groots aan: het wist Katy Perry te strikken voor een online concert, al haakte de zangeres op het laatst nog af.

Amazon afgetroefd

Het wist de verkoopresultaten echter niet te deren, want de yuans werden zeer vlot uitgegeven. Na amper een half uur stond de teller op 375 miljard yuan, omgerekend 48 miljard euro. Uiteindelijk klokte de webshop af op 498 mimjard yuan ofwel ongeveer 65 miljard euro. Een verpulvering van het record van vorig jaar dus. Vooral Amerikaanse merken, die ook gretig meedoen aan Singles Day zoals Apple en Nike waren erg in trek. Zij waren goed voor een omzet van 3,4 miljard euro op één dag.

Alibaba deed het tijdens haar commerciële hoogdag ook stukken beter dan haar Amerikaanse tegenhanger Amazon. Het hoogtepunt van Amazon is Prime Day, dat dit jaar plaatsvond op 13 en 14 oktober. Amazon verkocht op twee dagen tijd voor net geen 10 miljard euro aan producten.

Singles Day in België

In België is Singles Day (nog) niet zo populair onder consumenten, al zien we toch ook retailers zoals MediaMarkt al enkele jaren met acties uitpakken op 11 november. De feestdag heeft dus zeker potentieel om over enkele jaren uit te groeien tot een traditie. Denk maar aan Black Friday, dat zich langzaam maar zeker heeft moeten inwerken in onze cultuur, maar vandaag ook voor ons één van de belangrijkste koopjesfestivals is.

Black Friday vindt dit jaar plaats op 27 november, al kan je je vermoedelijk vanaf 20 november al aan de eerste deals verwachten. De redactie van TechPulse zal vanaf dan de beste Black Friday-deals beginnen verzamelen.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here