De Belgische bank en verzekeraar Crelan gaat IBM Safer Payments integreren, en AI-systeem om fraudepatronen in online betalingen sneller op te sporen.


Hoe heeft technologie een impact op je business?
Ontvang elke week het zakelijk IT-nieuws rechtstreeks in je inbox!



IBM en de bankmaatschappij Crelan maken vandaag bekend dat ze een overeenkomst hebben ondertekend voor de implementatie van de IBM Safer Payments oplossing. De implementatie moet online transactiefraude helpen aanpakken en Crelan’s cashloze online kanalen in België monitoren.

Banken vertrouwen doorgaans op oude gedragspatronen om voorspellingen te doen en fraude op te sporen. Maar naarmate er nieuwe patronen ontstaan, wordt dat een ingewikkelder proces. Zeker als je weet dat het doorgaans vier weken kost om een nieuw patroon te ontdekken en nog eens vier weken om de scoring engines aan te passen (bron: IBM Institute of Business Value). IBM Safer Payments helpt bij een veilige afhandeling van betalingen.

Fraude sneller detecteren

Daar komt nog bij dat de online transactievolumes toenemen door de verschillende COVID-19 sociale afstands- en lockdownmaatregelen wereldwijd. Fraudepatronen worden steeds complexer, vooral met de komst van real-time betalingen. IBM Safer Payments past AI en machine learning toe om te leren van eerdere transacties en vervolgens meest passende regels te maken die fraudeanalisten kunnen gebruiken om bestaande modellen te optimaliseren of om nieuwe modellen te bouwen en te implementeren in enkele minuten tijd, in tegenstelling tot enkele weken. Daardoor kunnen kaartuitgevers en kaarthouders hun fraudebeheer optimaliseren om een hogere fraudedetectie en lagere vals-positieve percentages bereiken.  De oplossing werd in september 2020 door Risk.net Asia verkozen tot het Fraudepreventie en -detectie product van het jaar.

IBM Safer Payments stelt Crelan-fraudepreventieteams in staat hun controles sneller aan te passen aan nieuwe bedreigingen en fraude sneller en nauwkeuriger op te sporen zonder externe afhankelijkheden of afhankelijkheid van datawetenschappers. Het omvat de analyse- en simulatietools die nodig zijn om de bedrijfsuitvoering continu te monitoren en het beslissingsmodel aan te passen aan nieuwe en gewijzigde fraudepatronen.

“Fraudepreventie heeft voortdurend aandacht nodig om een veilige betalingsomgeving te behouden. Crelan blijft investeren om de activa en belangen van haar klanten te beschermen. Daarom versterken we de huidige samenwerking met IBM als vertrouwde partner om onze huidige oplossingen te verbeteren en samen te werken met een partner die ons een meer efficiënte en regulatoire technologie aan kan bieden in de sector die gebruikmaakt van kunstmatige intelligentie en machine learning. Deze investering maakt onderdeel uit van de roadmap die we de afgelopen maanden hebben opgesteld en die voorziet in meerdere investeringen in ons technologielandschap”, zegt Anne Fievez, CIO bij Crelan. Onlangs kondigde de bank ook al dat het haar IT-infrastructuur volledig gaat vernieuwen.

Grote verliezen

“De verliezen als gevolg van online betalingsfraude blijven toenemen, van 22 miljard dollar aan geschatte verliezen in 2018 tot 48 miljard dollar aan verwachte verliezen in 2023 (volgens een studie van Juniper Research). IBM Safer Payments maakt gebruik van kunstmatige intelligentie om inzichten te geven en om zich snel aan te passen aan een veranderend bedreigingslandschap. Deze technologie levert al succesvolle resultaten op voor FIS (VS), STET (Carte Bancaire Frankrijk) en enkele van ‘s werelds grootste en meest complexe betalingsportefeuilles”, zegt Dominique De Coninck, Financial Crimes Insights Leader voor IBM Europa.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here