apple

Tegenvallende verkoopcijfers voor de iPhones en onduidelijke verwachtingen voor de iPhone 12 deden Apple de das om.

Advertentie

De iPhonegigant maakte afgelopen vrijdag de kwartaalresultaten van het derde kwartaal van 2020 bekend, een kwartaal dat opnieuw sterk beïnvloed werd door de coronapandemie. Globaal genomen legde Apple goede financiële resultaten neer. De totale omzet lag met 64,7 miljard dollar hoger dan de 63,5 miljard die beursanalisten voorspelden. De verkoop van Macbooks steeg naar een nieuw record, en ook de iPads deden het verrassend goed. De lancering van de Apple Watch 6 zorgde voor een groei in de verkoop van wearables.

Toch hadden de kwartaalresultaten negatieve gevolgen voor Apple. De aandelenkoers daalde vrijwel meteen met meer dan 5%, en ook de totale beurswaarde van Apple maakte een duik van 111 miljard dollar. In augustus bereikte de beurswaarde van Apple nog een hoogtepunt toen voor het eerst de kaap van 2 biljoen dollar werd overschreden. Dat maakte Apple het meest waardevolle bedrijf ter wereld. Sinds dat toppunt is de beurswaarde al wel weer met 450 miljard dollar gedaald tot 1,85 biljoen dollar. Geen enkel Amerikaans bedrijf doet beter, maar Apple heeft de kroon wel weer moeten laten aan het Saoedi-Arabische oliebedrijf Saudi Aramco.

Tegenvallende verkoop iPhones

Wat veroorzaakte die plotse daling? Apple kon afgelopen kwartaal geen al te beste verkoopcijfers neerleggen voor de iPhone, nog steeds Apple’s meest toonaangevende product. Tijdens de zomermaanden verkocht Apple wereldwijd 41,6 miljoen iPhones. Dat was 10% minder dan tijdens dezelfde periode één jaar geleden, waardoor het marktaandeel zakte naar 11,8% en het bedrijf Xiaomi zag voorbijsteken.

Die tegenvallende resultaten zijn natuurlijk te wijten aan de uitgestelde release van de iPhone 12-reeks. Normaal gezien verschijnt die altijd nog aan het einde van het derde kwartaal, maar dit jaar viel de lancering in het begin van het vierde kwartaal. Hoogstwaarschijnlijk zal het marktaandeel van Apple in de smartphonemarkt zich de komende maanden wel weer herstellen. Toch slaagde Apple er niet in om bij de kwartaalresultaten een duidelijke stand van zaken te geven over de verkoopcijfers van de iPhone 12. Veel meer dan “een goede start’ kregen investeerders tot hun ongenoegen niet te horen.  

Advertentie

Gerelateerde artikelen

Best Global Brands 2020: Apple blijft op kop, techbedrijven domineren

Interbrand heeft haar felbegeerde lijst Best Global Brands van de meest waardevolle merken bekend gemaakt. Een lijst die wordt aangevoerd door technologiebedrijven.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here