Samsung

De smartphonemarkt herstelde zich weer lichtjes tijdens het derde kwartaal, wat positieve gevolgen heeft voor het marktaandeel van Samsung.


Hoe heeft technologie een impact op je business?
Ontvang elke week het zakelijk IT-nieuws rechtstreeks in je inbox!



Vorig kwartaal moest Samsung de koppositie nog aan Huawei toestaan. Die verschuiving in de marktverhoudingen was vooral een gevolg van het ineenstorten van de smartphonemarkt. Globaal genomen ging de verkoop van smartphones er door de pandemie sterk op achteruit, met uitzondering van China waar Huawei het voor het zeggen heeft. Analisten voorspelden dat van zodra de markt zich weer zou herstellen, Samsung Huawei opnieuw zou voorbijsteken. Dat gebeurde de voorbije maanden, want hoewel het aantal verkochte smartphones in vergelijking met een jaar geleden 1,3% lager lag, toonde de markt toch weer tekenen van (voorzichtig) herstel.

Volgens de officiële cijfers van het marktanalysebureau IDC verkocht Samsung meer dan 80 miljoen smartphones. Dat is veel meer dan de 53,7 miljoen smartphones van het vorige kwartaal, en zelfs meer dan in dezelfde periode een jaar geleden. Het marktaandeel van Samsung bedraagt 22,7%, wat in verhouding is met andere kwartalen. Het was dan ook een uitzonderlijk goed kwartaal voor het Zuid-Koreaanse technologiebedrijf. De omzet steeg naar een record van 10,9 miljard dollar. Naast de smartphones deden ook de chips van Samsung het zeer goed.

Concurrent Huawei kende dan weer een iets minder kwartaal. Huawei verkocht net geen 52 miljoen smartphones in de zomer, terwijl het in het tweede kwartaal nog 55 smartphones wist te verkopen. Vergeleken met een jaar geleden verkocht het Chinese bedrijf zelfs 22% minder smartphones. Het marktaandeel bedraagt nu net geen 15%.

Apple duikt uit top 3

De grote verliezer, zij het niet in absolute percentages, is misschien wel Apple. Apple bikkelt traditioneel met Huawei om de tweede plaats op de smartphonemarkt, maar nu staat Apple zelfs niet meer op het podium. Dat heeft natuurlijk alles te maken met de verlate lancering van de iPhone 12-reeks. Normaal gezien komt de nieuwe iPhone altijd in september uit, wat voor een grote boost in de verkoop stijgt aan het einde van het kwartaal. Nu moest Apple nog alles proberen persen uit de iPhone 11. Dat resulteert in een daling van 10% vergeleken met een jaar geleden toen de iPhone 11 wél in het derde kwartaal uitkwam. Het marktaandeel van Apple zakte onder de 12%. De iPhone 12 zal vermoedelijk wel weer voor een heropflakkering zorgen in het vierde kwartaal.

De uitgestelde release van de iPhone 12 breekt Apple zuur op. Afbeelding: Apple

De opvallende winnaar dit kwartaal is dan weer Xiaomi. Het Chinese bedrijf staat normaal gezien in de schaduw van de grote drie, maar het wist dan toch te profiteren van de mindere periode van Huawei en Apple. Het aantal verkochte smartphones steeg tot 46,5 miljoen, een stijging van maar liefst 42%. Kan Xiaomi de trend doorzetten en een nieuwe uitdager voor Samsung worden? Vivo volmaakt de top 5 met 31,5 miljoen verkochte stuks, goed voor een marktaandeel van 8,9%.

We zijn zeer benieuwd hoe de smartphonemarkt in het vierde kwartaal zal evolueren. Normaal gezien is dat een zeer goede periode voor de verkoop van hardware dankzij Black Friday en de eindejaarperiode. Maar in 2020 bestaan geen zekerheden meer, zeker niet nu het coronavirus haar grip op vele landen versterkt en winkels opnieuw beginnen sluiten.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here