Facebook war room

Facebook heeft het zeer goed gedaan tijdens de pandemie. De omzetcijfers overstegen de voorspellingen van analisten. Toch maakt Zuckerberg zich zorgen over de toekomst.


Hoe heeft technologie een impact op je business?
Ontvang elke week het zakelijk IT-nieuws rechtstreeks in je inbox!



Tijdens het afgelopen kwartaal wist Facebook een omzet van 21,5 miljard dollar (18,5 miljard euro) te realiseren. Daarmee overtrof het socialmediabedrijf de voorspellingen van Wall Street-analisten, die rekenden op een omzet van ongeveer 17 miljard euro. Ook het aantal gebruikers steeg wereldwijd. Dagelijks logde tijdens de zomer gemiddeld 2,75 miljard mensen elke dag in op hun Facebook-account. Dat aantal ligt 12% hoger dan tijdens de zomer van 2019.

Naar de kwartaalresultaten van Facebook werd dit kwartaal met extra interesse gekeken. De zomer begon namelijk niet zo goed voor het bedrijf van Mark Zuckerberg. Veel grote bedrijven zoals Unilever en Coca-cola namen deel aan een advertentieboycot. Dat was een actie opgezet door mensenrechtenorganisaties in de nasleep van de Black Lives Matter-protesten. Facebook krijgt namelijk het verwijt dat het te weinig doet om discriminatie op het platform te voorkomen. Er was gisteren nota bene nog een hoorzitting waar Zuckerberg, samen met Sundar Pichai van Google en Jack Dorsey van Twitter, over het bestrijden van fake news rond de presidentsverkiezingen.

Facebook is daarnaast ook nog eens één van de doelwitten van antitrustonderzoeken in zowel de Verenigde Staten als Europa. Maar het lijkt allemaal dus maar zeer weinig effect te hebben op Facebook.

Bezorgde Zuckerberg

Redenen voor Zuckerberg om vrolijk te zijn, zou je zeggen. Maar de CEO kijkt toch met enige bezorgdheid naar volgend jaar. Het aantal dagelijkse bezoekers in de thuismarkt Verenigde Staten zit namelijk in tegenstelling tot de rest van de wereld in een dalende lijn. En Zuckerberg denkt dat de trend zich in het laatste kwartaal van 2020 zal verderzetten.

Dat zit hem duidelijk niet lekker. De presidentsverkiezingen zijn een ontzettende belangrijke periode voor Facebook. Het platform heeft ontzettend veel inspanningen gedaan om ervoor te zorgen dat mensen het zouden zien als een centraal punt voor informatie over de verkiezingen. Voor Zuckerberg hebben sociale media een belangrijke rol om burgers samen te houden in een land dat door politieke tegenstrijdigheden steeds meer polariseert. En hij wil natuurlijk een nieuw verkiezingsdebacle zoals in 2016 vermijden.

Nieuwe producten

Facebook zoekt naar nieuwe producten die de platformen weer aantrekkelijker kunnen maken voor jongere generaties, die Facebook naar concurrenten zoals TikTok zag overstappen. Het lanceerde al Instagram Reels, maar de TikTok-kopie kan voorlopig nog niet tippen aan het originele. ‘De eerste resultaten van Reels zijn veebelovend, maar er is duidelijk nog veel werk aan de winkel’, zegt Zuckerberg daar zelf over.

Een verdere integratie tussen Facebook en haar dochterapps Instagram en WhatsApp staat ook hoog op de planning. Daarmee wil Facebook het versturen van berichten eenvoudiger maken. Dat is dan weer tegen de zin van beleidsmakers, die juist willen dat Facebook Instagram en WhatsApp wat meer los zou laten.

Gerelateerde artikelen

Gaat Facebook weg uit Europa?

Als gevolg van de nietigverklaring van het privacyschild tussen de EU en de Verenigde Staten dreigt Facebook haar applicaties te sluiten in Europa.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here