Nieuws

LinkedIn wil werkzoekenden helpen een job te vinden tijdens de pandemie

Er komen nieuwe tools die werkzoekenden helpen met het aanleren van nieuwe vaardigheden en hen voorbereiden op sollicitatiegesprekken.

De economie doorgaat moeilijke tijden en die reflectie is zichtbaar op de arbeidsmarkt. Ben jij op het moment dat je dit leest op zoek bent naar een (nieuwe) baan en loopt die zoektocht niet bepaald vlot, dan ben je absoluut niet de enige. Wereldwijd hebben werkzoekenden grote moeite om aan werk te komen. Bovendien is de coronapandemie nog volop bezig een waar arbeidskerkhof te veroorzaken. Volgens voorspellingen van softwaregigant Microsoft zullen aan het einde van dit jaar 250 miljoen jobs gesneuveld zijn als gevolg van de pandemie.

Toch moet je zeker nog niet alle hoop verliezen. LinkedIn, het professionele sociale netwerk van Microsoft, kondigt aan dat het werkzoekenden gaat assisteren in hun zoektocht. Het netwerk was in het verleden al een populaire tool om vacatures op te zoeken en het eerste contact tussen werkgevers en potentiële werknemers in gang te zetten. LinkedIn beweert dat er elke drie minuten wel iemand wordt aangenomen dankzij haar platform. Met enkele nieuwe features wil het tijdens de pandemie nog meer gelden als the place to be voor wie naar werk zoekt.

Nieuwe vaardigheden

Een eerste nieuwe feature die LinkedIn aankondigde is een ‘carrièreverkenner’. Als je naar vacatures zoekt via de zoekfunctie, dan zal LinkedIn je tonen hoe sterk de match is tussen de vaardigheden die jij of anderen aan jouw profiel hebben toegevoegd en de vaardigheden die voor de vacature vereist zijn. LinkedIn zal je ook vertellen welke vaardigheden je moet bijschaven om een betere kans te maken voor die vacature en je verwijzen naar erkende online cursussen om er gelijk aan te beginnen.

Het huidige economische landschap zal een grotere flexibiliteit vragen van werkzoekenden. Zij moeten eigenlijk voortdurend bereid zijn nieuwe vaardigheden bij te leren. De vaardigheden waarnaar de vraag het snelst groeit zijn volgens LinkedIn programmeren, digital marketing, financiële kennis en data-analyse. Maar ook naar klassieke vaardigheden zoals communicatie, management skills en probleemoplossend denken blijft een grote vraag bestaan.

Het sollicitatiegesprek

Zodra je de juiste vaardigheden onder de knie hebt, wil LinkedIn je klaarstomen voor de stap in het rekruteringsproces waar het vaak misloopt: het sollicitatiegesprek. Zo zal je voor enkele vacatures zoals productmanager, marketeer en salesmanager een overzicht kunnen vinden van vragen die vaak voorkomen tijdens sollicitatiegesprekken. Dat is een aanvulling op de meer algemene sollicitatievragen die het al aanbood. Zo kan je op voorhand al wat oefenen en voel je jezelf misschien meer op je gemak tijdens het gesprek.

LinkedIn lanceerde ook al een fotokader en hashtag #OpentoWork die je aan jouw profielfoto kan toevoegen. De bedoeling van dit kader is niet alleen om duidelijk naar voren te brengen dat je een nieuwe uitdaging zoekt, maar LinkedIn hoopt hier ook stigma’s rond werkloosheid weg te werken. Werkloosheid wordt toch nog vaak als een teken van persoonlijk falen gezien.

Bereid je sollicitatiegesprek tot in de puntjes voor. Afbeelding: LinkedIn

Traag herstel

Elk beetje hulp dat aan werkzoekenden kan worden geboden is welkom. Volgens Karin Kimbrough, professioneel econome van LinkedIn, zal de arbeidsmarkt zich maar heel traag herstellen van de pandemie. Ze zegt dat het nooit tot een volledige aanwervingsstop zal komen, maar bedrijven zullen toch wel een tijdje conservatiever zijn in hun rekruteringsbeleid. De econome voorspelt dat ook in landen waar de pandemie minder hard woedt, er over het algemeen minder vacatures zullen zijn. Werknemers zullen wereldwijd pas weer extra personeel aanwerven zodra er een vaccin tegen het virus beschikbaar is.

Blake Barnes, vicepresident van het bedrijf, ziet wel kansen in de shift naar telewerken, dat volgens hem bij de meeste organisaties permanent zal worden ingevoerd. Dit zal ervoor zorgen dat er andere factoren meespelen in het aanwerven van nieuw talent, en factoren zoals afstand tot het werk en het wel/niet hebben van een eigen wagen worden bijkomstig. LinkedIn voorspelt ook dat doorgedreven digitalisering zal leiden tot 150 miljoen nieuwe technologiejobs.

Gerelateerde artikelen

Volg ons

69% korting + 3 maanden gratis

69% korting + 3 maanden gratis

Bezoek NordVPN

Business