Google onder de loep in Italië

De Italiaanse mededingingswaakhond heeft een onderzoek geopend naar Google na vermeend misbruik van hun dominante positie binnen de wereld van schermadvertenties.


Hoe heeft technologie een impact op je business?
Ontvang elke week het zakelijk IT-nieuws rechtstreeks in je inbox!



De Autorità Garante della Concorrenza e del Mercato (AGCM), oftewel de Italiaanse mededingingsautoriteit, start een onderzoek naar Google. Dat meldt het vandaag in een persbericht op zijn website. Volgens de Italiaanse instelling zou het bedrijf zich schuldig maken aan misbruik van zijn dominante positie binnen de wereld van online advertenties op websites. Google, dat een onderdeel is van Alphabet, zou enorme hoeveelheden data dat het via zijn platformen verzamelt, gebruiken om daarmee rivalen te verhinderen om efficiënt te concurreren.

Don’t be evil?

“Google blijkt zich bezig te houden met intern/extern discriminerend gedrag, door te weigeren zijn concurrenten Google ID-decoderingssleutels te verstrekken en trackingpixels van derden uit te sluiten,” zo stelt AGCM. “Tegelijkertijd zou Google naar verluidt tracking-elementen hebben gebruikt waardoor hun advertentie-bemiddelingsdiensten een doelgerichtheid kunnen bereiken die sommige even efficiënte concurrenten niet kunnen repliceren.”

Het onderzoek werd opgestart na een klacht van de lobbygroep IAB, die een oogje in het zeil houdt op de Italiaanse digitale advertentiemarkt. Het onderzoek zelf zou tegen november 2021 afgerond moeten zijn. Op 27 oktober 2020 voerde de autoriteit volgens het persbericht al inspecties uit bij de kantoren van Google.

Online advertenties in Italië waren in 2019 meer dan 3,3 miljard euro waard, waarvan 1,2 miljard alleen al werd opgebracht door advertenties op beschikbare websites-ruimtes. Het aandeel van deze advertenties is dus een aanzienlijke hap van het totale bedrag.

Europese storm bij big tech

Het onderzoek is dat de Italiaanse mededingingsautoriteit AGCM hiermee voert, ligt in lijn met de verhoogde waakzaamheid binnen Europa en zijn instellingen als het op techreuzen aankomt. Zo heeft de Europese Commissie ook al onderzoeken gestart naar techreuzen zoals Amazon en Google vanwege hun macht als monopolie binnen de Europese markt en mogelijk onethische concurrentiepraktijken.

Ook binnen de Amerikaanse overheid woedt momenteel de discussie over de monopolie-positie van de techreuzen Apple, Amazon, Google en Facebook, en welke stappen er ondernomen moeten worden. Zowel Europa als de Verenigde Staten zijn momenteel vragende partij voor een mogelijk opsplitsen van deze bedrijven om de concurrentie eerlijker te laten verlopen binnen hun specifieke sector. Of het ooit daadwerkelijk zover komt, dat wijst enkel de toekomst uit.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here