Het Duitse moederbedrijf van Brussels Airlines gaat flink in het winteraanbod snoeien om kosten te besparen tijdens de winter. Ook Brussels Airlines moet mee besparen.


Hoe heeft technologie een impact op je business?
Ontvang elke week het zakelijk IT-nieuws rechtstreeks in je inbox!



Voor luchtvaartmaatschappijen zoals Lufthansa is 2020 natuurlijk een uitzonderlijk moeilijk jaar. Sinds het uitbreken van de globale coronapandemie zijn internationale reizen zo goed als stilgevallen, de (beperkte) heropleving tijdens de zomervakantie ten spijt. Brussels Airlines, de Belgische luchtvaartmaatschappij die een dochterbedrijf is van Lufthansa, leek in mei zelfs nog af te steven op een faillissement. De federale regering bereikte net op tijd een akkoord met Lufthansa.

Maar de crisis is nog verre van afgewend. De voorbije twee kwartalen opgeteld leed Lufthansa een nettoverlies van 3 miljard euro. Op deze manier kan het Duitse luchtvaartbedrijf, dat ook al een steunpakket van 9 miljard euro ontving van de Duitse regering, niet overleven. Er zal een flink besparingsplan komen voor de wintermaanden. Ook die zien er door de nieuwe lockdownmaatregelen in veel Europese landen weer niet goed uit voor de luchtvaartsector. Dat liet de directie weten aan alle medewerkers via een brief. ‘We kunnen er niet omheen’, staat volgens De Tijd te lezen in die brief.

Winteraanbod

Één van de besparingsmaatregelen die Lufthansa zal nemen is flink snoeien in het winteraanbod. Er zal vermoedelijk nog maar een kwart van de het normale aantal wintervluchten gevlogen worden. De directie anticipeert daarmee op een te verwachten lager aantal passagiers en wintertoeristen. Ook voor het personeel kunnen het onzekere tijden worden, al laat de directie in de brief wel verstaan minstens 100.000 van de 130.000 werknemers aan boord te willen houden. De besparingsplannen gelden voor de gehele Lufthansa-groep. Daartoe behoren nog Germanwings, SWISS Air, Austrian Airlines en Brussels Airlines. Hoe groot de impact van de besparingen op het winteraanbod van Brussels Airlines zal zijn, is voorlopig nog niet bekend.

Hoe groot de huidige crisis ook mag zijn, blijft CEO Carsten Spohr zich toch altijd opvallend positief uitspreken over de toekomst van zijn bedrijf en de gehele luchtvaarsector. Hij is er rotsvast van overtuigd dat de luchtvaart deze crisis zal doorstaal en zich daarna snel zal herstellen. Tegen 2024 zou de sector zich weer op het ‘precoronapeil’ bevinden, liet de CEO nog in augustus optekenen. Maar in het heden kleurt de hemel nog zeer donker voor de luchtvaartmaatschappijen.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here