DocAI van Google is een volgende stap in het digitaliseren van documentbeheer.


Hoe heeft technologie een impact op je business?
Ontvang elke week het zakelijk IT-nieuws rechtstreeks in je inbox!



De inkoop- en distributienetwerken van zowel grote als kleine en middelgrote ondernemingen (kmo’s) genereren miljoenen facturen, ontvangstbewijzen en andere aanverwante documenten per jaar. Deze processen brengen dus een aanzienlijke overhead voor elk item met zich mee. Omdat de concurrentiedruk alleen maar toeneemt, kunnen bedrijven niet anders dan zoeken naar nieuwe manieren om een van hun uitgebreidste bedrijfsprocessen – de inkoopcyclus – te automatiseren.

Document AI

Een essentieel onderdeel van de strategie van Google Cloud is het ontwikkelen van sectorspecifieke oplossingen die beantwoorden aan verticale behoeften. Oplossingen die de grenzen tussen sectoren overschrijden, zoals Document AI, worden ontworpen zodat ze meteen in bestaande werkstromen kunnen worden opgenomen. Zo genieten gebruikers van de bedrijfsresultaten die AI levert zonder daarvoor een heel leger AI-experts te hoeven ronselen of een cloudinfrastructuur te hoeven beheren.

Procurement DocAI, dat aangekondigd werd op Google Cloud NEXT: OnAir, is een van de nieuwste oplossingen en automatiseert de vastlegging van inkoopgegevens (bijvoorbeeld uit facturen en ontvangstbewijzen). Ongestructureerde documenten in uiteenlopende bestandsformaten worden omgevormd tot zorgvuldig gestructureerde gegevens. Hoe dat werkt, zie je in de GIF hieronder:

Image credit: Google Cloud

Unifiedpost

Een van de vele klanten en partners die Procurement DocAI gebruiken, is Unifiedpost.    Unifiedpost Group is een toonaangevend Europees fintech-bedrijf dat in 15 landen actief is en elk jaar bijna 350 miljoen facturen en andere inkoop- en betalingsdocumenten verwerkt. Unifiedpost verleent momenteel aan 400.000 kmo’s en meer dan 250 grote maatschappijen zijn diensten op het gebied van documenten (bv. conversie van pdf-facturen naar XML, e-facturering), identiteit (bv. KYC) en betalingen (bv. IBAN-rekeningen, online incassodiensten, betalingsdiensten conform PSD2). 

“Bij Unifiedpost vinden we dat administratieve en financiële processen eenvoudig en intelligent moeten zijn. De Procurement DocAI-oplossing van Google Cloud helpt ons dat doel te bereiken, met de beste geautomatiseerde documentverwerking in zijn klasse, hoge nauwkeurigheid en wereldwijde, meertalige ondersteuning.” – Hans Leybaert, CEO, Unifiedpost Group

“We zijn heel enthousiast over onze toekomst met Unifiedpost. Google Cloud heeft in België een duidelijke missie: bedrijven sneller in staat stellen om hun business digitaal te transformeren en opnieuw uit te vinden dankzij gegevensgestuurde innovatie. Het gebruik van DocAI door Unifiedpost zal Google helpen bij de verdere ontwikkeling en innovatie van het product en zal ook de documentverwerking door middel van kunstmatige intelligentie verbeteren.” – Edward Boute, hoofd van Google Cloud Belux.

Twee voordelen

Zijn ecosystemen voor kmo’s, zoals Billtobox.com of JeFacture.com, die grote klanten en kmo’s verbinden, leveren Unifiedpost een uitgebreid, snel groeiend en sterk meertalig werkgebied op. Dat houdt aanzienlijke uitdagingen in voor automatisering. Om die het hoofd te bieden ging Unifiedpost op zoek naar de beste oplossingen in de sector. Procurement DocAI van Google Cloud heeft twee belangrijke voordelen die inspelen op de bedrijfsbehoeften van Unifiedpost:

  • Lagere TCO voor Procure-to-Pay-verwerking. Unifiedpost zal zijn TCO voor het Procure-to-Pay-proces met wel 60% kunnen verlagen dankzij Procurement DocAI. Deze oplossing biedt de onderneming een kosteneffectieve manier om gegevens te extraheren uit facturen, ontvangstbewijzen en andere waardevolle documenten uit de inkoopcyclus, van inkoop tot factuur en van factuur tot betaling.
  • Nauwkeurigere verwerking van inkoopdocumenten. Procurement DocAI maakt de documentextractie van Unifiedpost ook 250% nauwkeuriger, dankzij gespecialiseerde DocAI-parsers met geavanceerde OCR, computer vision en natuurlijke taalverwerking. Unifiedpost had ook behoefte aan snelle meertalige uitbreiding om regionalisering in heel Europa te ondersteunen, in eerste instantie vooral in het Frans en het Nederlands. In minder dan een maand had Google daarin voorzien.

De samenwerking tussen Google Cloud en Unifiedpost is slechts een van de recentste voorbeelden die tonen hoe wij functionele oplossingen op basis van AI bieden om met onze geïmplementeerde AI zakelijke problemen de wereld uit te helpen.

1 REACTIE

  1. May I simply just say what a comfort to find
    someone that really knows what they are talking about over the internet.
    You certainly know how to bring a problem to light
    and make it important. More and more people should check
    this out and understand this side of the story.
    It’s surprising you aren’t more popular since you definitely have the gift.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here