Apple stores

Interbrand heeft haar felbegeerde lijst Best Global Brands van de meest waardevolle merken bekend gemaakt. Een lijst die wordt aangevoerd door technologiebedrijven.


Hoe heeft technologie een impact op je business?
Ontvang elke week het zakelijk IT-nieuws rechtstreeks in je inbox!



Wat is het meest waardevolle merk ter wereld? Die vraagt beantwoordt het Britse marktonderzoekbureau Interbrand elk jaar met de ranglijst Best Global Brands. Dat is een ranglijst waarin de meest bekende bedrijven ter wereld op basis van hun berekende merkwaarde worden gerangschikt. Het is een zeer prestigieuze ranglijst om in te worden opgenomen. Interbrand heeft vandaag de top 100 voor 2020 bekend gemaakt.

Al enkel jaren wordt de ranglijst aangevoerd door technologiebedrijven. Dat is dit jaar opnieuw niet anders. De technologiesector groeit ondanks (of misschien juist dankzij?) de pandemie nog sneller dan ooit, en dat illustreert zich dan ook in de ranglijst. De koppositie is ook dit jaar weer voor Apple. In 2020 steeg de merkwaarde van de iPhones en co met nog eens 38% tot 323 miljard dollar. Dat Apple bovenaan staat hoeft niet te verbazen, het is ook het bedrijf met de hoogste marktwaarde (inmiddels al meer dan twee biljoen dollar!).

Op de tweede plaats staat Amazon. In tijden van corona leunen we nog meer op online retailers, en daar plukt het bedrijf van Jeff Bezos duidelijk vruchten van. Amazon zag haar merkwaarde met 60% stijgen tot meer dan 200 miljard dollar. Microsoft stak Google voorbij om mee op het podium te komen, en Samsung duikt voor het eerst op in de top 5. De top 10 wordt vervolledigd door Coca-cola, Toyota, Mercedes-Benz, McDonald’s en Disney.

Sterke stijgers en opvallende nieuwkomers

Elk jaar zijn er weer winnaars en verliezers in de Best Global Brands-ranglijst. Één van de grote winnaars was Amazon. Het bedrijf liet de sterkste procentuele stijging optekenen met 60%. Bovendien werkt Amazon zich op als de grote uitdager om de hegemonie van Apple te doorbreken. Spotify is het bedrijf dat de grootste sprong in de ranglijst maakte in vergelijking met een jaar geleden. Vorig jaar stond de streaminggigant nog op de 70e plaats, nu duikt Spotify de top 50 in. Ook Netflix maakte een gigantische sprong vooruit naar de 41e plaats en een merkwaardetoename van 41%.

Interbrand verwelkomt dit jaar weer enkele nieuwkomers. De meest opvallende is ongetwijfeld Instagram, dat voor het eerst in de lijst is opgenomen. Met een merkwaarde van 26 miljard dollar nestelt Instagram zich meteen in de top 20. Dat terwijl het moedermerk Facebook een duik van 13% maakte. Ook YouTube zien we voor eerst in de ranglijst op de 30e plaats.

Tesla duikt voor het eerst sinds 2017 opnieuw op in de ranglijst. Sinds eind vorig jaar is het bedrijf dan ook op een kentering gekomen, en ging het aantal geleverde wagens flink de hoogte in. Onderaan de lijst zien we nog een opvallende nieuwe naam: Zoom. De kers op de taart voor Zoom, dat een ongeëvenaard boerenjaar kende.

Covid-effect

De analisten van Interbrand zien een duidelijk ‘Covid-effect’ in de Best Global Brands-ranglijst van dit jaar. Bepaalde sectoren deden het veel beter dan andere. Dat zijn social media en technologiebedrijven die we al vermeld hebben, maar ook bedrijven actief in de logistieke sector (UPS, FedEx, DHL) en de fintech (PayPal, MasterCard, Visa). Kleding- en luxemerken hadden het dit jaar dan weer zeer moeilijk, en ook veel bedrijven uit de wagensector lieten met uitzondering van Tesla dalende cijfers optekenen.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here