Digitale televisie maakt het mogelijk om tv-reclame te personaliseren op basis van het profiel van de persoon die voor het televisietoestel zit.


Hoe heeft technologie een impact op je business?
Ontvang elke week het zakelijk IT-nieuws rechtstreeks in je inbox!



Reclameblokken zijn één van de grootste bronnen van ergernis tijdens een rustig avondje televisiekijken. Vooral omdat we de ene na de andere reclamespot te zien krijgen voor producten die ons echt helemaal niets interesseren. Dat probleem zou stilaan wel eens verleden tijd kunnen zijn. Dankzij digitale televisie krijgen adverteerders de mogelijkheid om reclamespots te richten naar de voor hun meest interssante doelgroep.

Reclame op maat

Die manier van adverteren heet ‘addressable television advertising’, en het is de nieuwe stap voor tv-reclame. Addressable television advertising is het tonen van reclamespots die geselecteerd zijn op basis van de doelgroep van de kijkers. Een gezin met jonge kinderen zal dus, op hetzelfde tijdstip en dezelfde zender, andere reclamespots te zien krijgen dan een seniorenkoppel of een alleenstaande jongvolwassene.

Deze manier van adverteren was vroeger ondenkbaar toen televisie nog een lineair massamedium was. Maar digitale televisie heeft tv-reclame veel nieuwe mogelijkheden gegeven. Telecomoperatoren Proximus en Telenet zetten sinds kort ook hun decoders open voor adverteerders die met deze vorm van adverteren willen experimenteren. Al 200 Belgische adverteerders zouden doen aan addressable television advertising.

Afbakenen van doelgroepen

Een volgende stap is de spelregels bepalen om de brede uitrol mogelijk te maken. Daarover hebben de telecomoperatoren een akkoord bereikt met de reclameregiegroepen IP Belgium en RMB, en ook alle televisiezenders die onder het portfolio van DPG Media (VTM 1,2,3,4) en SBS Belgium (VIER, VIJF etc.) vallen.

In dat akkoord zijn onder meer 25 doelgroepen afgebakend waarvoor adverteerders bereik kunnen kopen bij de televisiezenders. Die afbakening gebeurd op basis van gezinssamenstelling, koopkracht, interesses etc. Er is ook een gemeenschappelijke standaard bepaald voor het rapporteren van campagneresultaten, en technische standaarden voor het aanleveren van reclamemateriaal.

Zou je tv-reclame minder storend vinden als ze nauw aansluit bij je persoonlijke interesses? Laat het ons weten in de reacties.

5 REACTIES

  1. Natuurlijk! Maar ik denk niet dat ze een doelgroep gaan vinden die aansluit bij die van mij. Ik haat reklame
    van welke soort of product ook.

  2. Afschaffen die boel. En hoe komen ze te weten in welke doelgroep/interesse ik (en mijn wederhelft) val? Totaal verschillende interesses. Gaan ze dan reklame geven voor ieder van ons twee? En privacy? Waar halen ze die gegevens??

    • Hallo,

      Privacy vind ik in dit verhaal ook een zeer belangrijk gegeven. Over welke adverteerders mogen beschikken en waar ze die vandaan halen zal vermoedelijk opgenomen staan in het samenwerkingsakkoord tussen de verschillende partijen, maar daarover zijn nog geen precieze details bekend.

  3. Korte reactie op je vraag “Zou je tv-reclame minder storend vinden als ze nauw aansluit bij je persoonlijke interesses?”

    Antwoord: NEEN. het blijft een storend element tijdens de film/serie/documentaire/enz.

  4. Reklame is altijd een storend en vervelend element. Op gewone zenders zou dit moeten verboden worden. Geef reklame op streamz.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here