Met de digitale verzekeringsdienst Flora wil Ethias het aansluiten en beheren van een (huurders)verzekering snel en eenvoudig maken.


Hoe heeft technologie een impact op je business?
Ontvang elke week het zakelijk IT-nieuws rechtstreeks in je inbox!



Steeds meer consumenten verwachten snelle, eenvoudige, online diensten die ze met hun smartphone kunnen regelen. Ook op het gebied van verzekeringen. Met de lancering van Flora speelt Ethias in op deze vraag en zet de verzekeraar haar eerste stappen in de wereld van de InsurTech. Als eerste polis lanceert het bedrijf een digitale huurdersverzekering. 

Via een app op hun smartphone kunnen gebruikers hun verzekeringscontract afsluiten en beheren, schadegevallen indienen en alle mogelijke vragen stellen. “Vandaag gebeurt alles online en liefst ook mobiel: van de weg vinden tot een restaurant boeken of zelfs een soulmate vinden,” zegt Jessica Lion, Head of Flora, over het project. “Waarom dan zo geen verzekering afsluiten?”

Intrapreneurship stimuleren

Het idee van het project ontstond in de schoot van Ethias. Philippe Lallemand, CEO van het bedrijf, vertelt over het bottum-up ondernemerschap bij de verzekeraar en haar partners. “Flora is het project van een aantal echte ‘intrapreneurs’ binnen Ethias en NRB: creatieve geesten die de verzekeringswereld van binnenuit willen vernieuwen.” 

Het doel van Flora is een eenvoudige en snelle klantenervaring te bieden op maat van het digitale tijdperk. Met de app kunnen gebruikers hun polis volledig via de smartphone beheren: een schadegeval aanvragen, een verzekeringsbewijs versturen of de status van een schadevergoedingsaanvraag opvolgen. De applicatie is beschikbaar via Android en iOS en werkt op basis van een maandelijks abonnementsmodel à la Netflix.

Geen kleine lettertjes

Als eerste polis biedt Flora vandaag een huurdersverzekering aan. Een smartphone, een internetverbinding en een kredietkaart of een PayPal-account, dat is alles wat gebruikers nodig hebben om het verzekeringscontract af te sluiten. In 2 minuten is alles geregeld. In de app vinden gebruikers ook een overzicht van hun aanvragen, hun contract en hun verzekeringsbewijs terug, in klare taal en zonder kleine lettertjes. Een vraag? Een schadeaanvraag? Alle contacten verlopen via de chat in de applicatie. 

In de volgende maanden zullen er nieuwe features aan de app worden toegevoegd. In 2027 staan er ook drie nieuwe verzekeringspolissen op de planning. Dat zegt Fabian Delhaxhe, Product Owner van Flora. “We hebben nog geen definitieve keuze gemaakt over wat de volgende polis wordt, maar aan ideeën hebben we geen gebrek,” gaat Delhaxhe verder.

Toekomst

Met Flora zet Ethias dus haar eerste stappen in InsurTech. Uiteindelijk wil de verzekeraar met dit nieuwe project een significant deel van de Belgische markt veroveren. In 2020 wil het bedrijf 1.500 huurdersverzekeringen hebben afgesloten, om tegen het einde van 2027 een portfolio van 50.000 verzekeringen te bereiken. 

Benieuwd naar de digitale verzekering van Flora? De Flora-app is zowel voor Android- als iOS-toestellen beschikbaar. Downloaden kan via Google Play of de Apple App Store.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here