elektrische wagen

De switch naar elektrische bedrijfswagens moet een belangrijke component worden om de klimaatdoelstellingen te halen.


Hoe heeft technologie een impact op je business?
Ontvang elke week het zakelijk IT-nieuws rechtstreeks in je inbox!



Onze politieke partijen zijn het niet vaak eens over zaken, maar wel over het feit dat mobiliteit groener moet worden in België. In de onderhandelingsnota opgesteld door preformateurs Egbert Lachaert (Open VLD) en Conner Rousseau (sp.a) die De Tijd heeft mogen inzien, is te lezen dat tegen 2026 alle nieuwe bedrijfswagens emissievrij moeten zijn. Met deze maatregel wil de ‘Vivaldi-coalitie’, de zeven partijen die hoogstwaarschijnlijk de nieuwe federale regering, de klimaatdoelstellingen halen. De Europese Commissie legt haar lidstaten op om tegen 2030 de CO2-uitstoot met 30% te verlagen.

De overstap naar elektrische bedrijfswagens ligt al langer op de politieke agenda. In het voorjaar werkte Open VLD, CD&V en Groen al samen een voorstel uit om fiscale voordelen voor bedrijfswagens die op bezine of diesel rijden af te schaffen. Zij vonden daar geen voorstel uit. Het voorstel om elektrische wagens te verplichten lijkt dus meer draagvlak te hebben. Dat komt omdat de meeste partijen het klimaatplan van de Europese Unie ondertekenen.

Enkel nieuwe wagens

Volgens de onderhandelende partijen zal die switch naar een elektrisch wagenpark niet voor logistieke of organisatorische problemen zorgen bij bedrijven. Het plan zou immers enkel betrekking hebben op nieuwe bedrijfswagens. Lopende contracten hoeven dus niet gewijzigd worden. Tegen 2026 zou de productie van elektrische wagens ook voldoende hoog moeten zijn om aan die nood te voldoen.

Wat betreft andere klimaatmaatregelen is de nota van de formateurs nog eerder vaag, schrijft De Tijd. Zo blijft de toekomst van kernenergie een zeer moeilijk thema. In de nota is te lezen dat ‘de afhankelijkheid van kernenergie tijdens de huidige legislatuur verder zal worden afgebouwd’. Tegen 2025 zouden de kerncentrales in ons land moeten sluiten.

Economisch beleid

Ook op het gebied van het economische beleid is de nota nog eerder voorzichtig, en er lijken er geen drastische koersveranderingen te zullen aankomen. Veel maatregelen genomen door de regering Michel blijven behouden, zoals de verhoging van de pensioenleeftijd. Het minimumpensioen zou wel opgetrokken worden naar 1500 euro netto per maand. Hoe het beleid zich verder uitstippelt, zal grotendeels afhankelijk zijn van de evolutie van de economische crisis en de financiële situatie van ons land.

De onderhandelingsnota is ook maar een voorlopig document, want er is nog lang geen definitief regeerakkoord. 1 oktober is de deadlinedatum voor de onderhandelingen. Heb jij al een elektrische bedrijfswagen? Indien niet, zou je willen dat jouw werkgever overstapt naar elektrisch? Laat het ons weten in de reacties!

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here