Nieuws

Zweedse fintechspeler Klarna plukt vruchten van coronashopping

Door de boost in online shopping kent Klarna vruchtbare tijden. De fintechspeler haalt daarvoor nu vers geld op voor de toekomst.

Klarna groeit wereldwijd als kool. Door een nieuwe investeringsronde haalt de speler vers geld op om te investeren in nieuwe functies en diensten. De financieringsronde wordt geleid door Silver Lake, de wereldwijde leider op het gebied van technologie-investeringen, met meer dan $60 miljard aan gecombineerde activa onder beheer, naast GIC – het soevereine vermogensfonds van Singapore – en fondsen die worden beheerd door BlackRock en HMI Capital.

Tegelijkertijd hebben Merian Chrysalis, TCV, Northzone en Bonnieraandelen van bestaande aandeelhouders verworven. Zij zullen zich aansluiten bij huidige investeerders zoals Sequoia Capital, Dragoneer, Permira, Commonwealth Bank of Australia, Bestseller Group en Ant Group om de toekomstige groei van Klarna te ondersteunen.

De financiering helpt Klarna om verder te investeren in haar unieke winkelaanbod, haar wereldwijde aanwezigheid te blijven uitbreiden en haar sterke dynamiek in alle markten te versnellen, vooral in de VS waar het bedrijf bijzonder snel groeit en nu meer dan 9 miljoen consumenten telt.

Klarna in België

Het unieke karakter van Klarna’s aanbod – dat een eenvoudiger en slimmer alternatief biedt voor creditcards en een breed scala aan diensten om een superieure winkelervaring mogelijk te maken – zorgt voor een snelle adoptie en loyaliteit bij hun consumenten. Ondertussen heeft het bedrijf al met meer dan 90 miljoen consumenten wereldwijd. Dit gebeurt in een tijd waarin consumenten zich actief afkeren van doorlopende kredietlijnen en inferieure winkelervaringen in de richting van diensten die beter aan hun behoeften voldoen.

Klarna’s mobiele app die gebruikers in staat stelt om in elke winkel of bij elk merk online te winkelen met betalingsopties op afbetaling, kent een enorm succes nu consumenten zich meer richten op gebruiksgemak, meerwaarde en controle. De app heeft wereldwijd meer dan 12 miljoen maandelijkse actieve gebruikers, met 55.000 dagelijkse downloads, aanzienlijk meer dan de dichtste concurrent met bijna 3x zoveel downloads in het afgelopen jaar.

In de app kunnen consumenten nu ook hun favoriete artikelen op een rijtje zetten, toegang krijgen tot unieke kortingen, prijsnotificaties instellen en uitgaven en leveringen op een slimme manier volgen. De app bevat ook “Vibe”, ‘s werelds eerste “koop nu, betaal later” shopper loyaliteitsprogramma dat consumenten die op tijd betalen beloont, om verantwoorde uitgaven te stimuleren. “Vibe” is momenteel beschikbaar voor consumenten in de VS en zal worden uitgerold naar andere landen. 

Achteraf betalen in de lift

Uit een recent consumentenonderzoek van McKinsey & Company blijkt dat meer dan 75% van de consumenten tijdens COVID-19 nieuwe merken, winkels of winkelmethoden heeft uitgeprobeerd en dat 82% van degenen die een nieuwe digitale winkelmethode hebben uitgeprobeerd, van plan is om deze ook na afloop van de crisis te blijven gebruiken. Dit wordt weerspiegeld in sterke bedrijfsresultaten voor Klarna: het volume en de omzet voor de eerste helft van 2020 groeiden met 44% en 36% op jaarbasis tot respectievelijk meer dan $22 miljard en $466 miljoen. 

Gerelateerde artikelen

Volg ons

69% korting + 3 maanden gratis

69% korting + 3 maanden gratis

Bezoek NordVPN

Business