Klanten uit het noorden van de provincie van Antwerpen zullen voortaan niet meer naar het magazijn moeten rijden om hun online bestellingen op te halen. Een bus brengt ze naar mobiele ophaalpunten.


Hoe heeft technologie een impact op je business?
Ontvang elke week het zakelijk IT-nieuws rechtstreeks in je inbox!



De Zweedse meubel- en doe-het-zelf-retailer IKEA is deze maand gestart met een nieuwe dienst voor klanten in de provincie Antwerpen. Net als veel retailers zet IKEA in coronatijden in op het verder uitbouwen van hun online diensten. De Click & Collect bestaat al een tijdje, een e-commerceplatform waarmee klanten online producten kunnen kopen en bij hun thuis laten leveren. Maar omdat het veel voordeliger is opteren de meeste klanten om de producten zelf te gaan ophalen in de voorziene afhaalpunten van de IKEA-magazijnen.

Voor wie in de buurt van Antwerpen woont is het IKEA-filiaal in Wilrijk wellicht de meest nabij gelegen optie. Maar IKEA zal voor enkele gemeenten in het noorden van de provincie een nieuwe mogelijkheid voorzien in de vorm van mobiele afhaalpunten. Voorlopig zijn dat er al vier: één in Kapellen, één in Sint-Lenaerts, één in Turnhout en één in Westmalle. Een woordvoerder van het bedrijf verklaart dat er eerst voor deze regio gekozen is omdat de winkel in Wilrijk voor hen niet optimaal bereikbaar is. Door de producten naar hen te brengen besparen ze in ieder geval een ritje over die vervelende Antwerpse Ring uit.

Pendelbussen

Om het transport van de bestelde goederen vlot te doen verlopen, heeft IKEA zijn eigen busdienst opgezet. De zogenaamde Pändelbussen zullen voortdurend over en weer rijden tussen het magazijn en de afhaalpunten om ervoor te zorgen dat klanten de bestelde goederen op het aangevraagde tijdstip krijgen. In de toekomst wil IKEA ook de mogelijkheid bieden om interieuradvies te verkrijgen in de Pändelbussen. Dat zal conform met de coronamaatregelen in een eerste fase wel enkel op afspraak kunnen, en met maximaal twee klanten tegelijkertijd.

Als het project met de bussen vlot verloopt, vermoeden we dat de meubelhandelaar dit ook snel naar andere regio’s zal uitbreiden. Net als vele handelaars merkt ook IKEA dat veel consumenten de drukte van de fysieke winkels liefst nog vermijden. IKEA telt in totaal acht winkels in België.

Het is misschien niet heel toevallig dat IKEA juist nu met deze extra service op de proppen komt. In een recente survey uitgevoerd door AGConsult bij Vlaamse consumenten kreeg de retailer slechte punten voor online klantenervaring. De webshop kende vooral in de beginfase van de coronacrisis veel moeilijkheden. Samen met de fysieke winkels moest ook de webshop even de deuren sluiten.

De Pändelbuss van IKEA. Afbeelding: IKEA (via gondola.be)

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here