Marktanalisten vermoeden dat het koopjesfestijn Black Friday dit jaar niet tot dezelfde koopwoede zal leiden bij consumenten dan in andere jaren, omdat veel aankopen nu al gebeurd zijn.


Hoe heeft technologie een impact op je business?
Ontvang elke week het zakelijk IT-nieuws rechtstreeks in je inbox!



Aan de vooravond van de consumentenelektronicabeurs IFA presenteerde de GFU Consumer & Elektronics GmbH, een Duitse belangengroep voor elektronicafabrikanten, de resultaten van een survey bij 2000 Duitse consumenten. Black Friday staat gekend als een topdag voor de (online) retail, omdat consumenten massaal profiteren van de deals die de retailers die dag aanbieden. Vooral voor de aankoop van nieuws elektronica is het al jaren de ideale moment, omdat anders zeer dure producten plots voor een spotprijs kunnen binnengehaald worden.

Maar dit jaar zou Black Friday wel eens een tegenvaller kunnen worden. En daar heeft het coronavirus uiteraard weer heel wat mee te maken. Volgens de analisten moet de oorzaak niet eens bij de economische crisis gezocht worden. Integendeel, consumenten zouden juist minder gaan kopen tijdens Black Friday omdat ze noodzakelijke aankopen nu al hebben moeten uitvoeren. Omdat er plots vanuit thuis moest gewerkt worden, gingen bijvoorbeeld printers, headsets en opvallend genoeg ook diepvriezers de voorbije maanden al vlot over de virtuele teller. 55% van de ondervraagde respondenten antwoordde dat ze menen hun shophuiswerk voor dit jaar al gemaakt hebben, en een andere 30% gaf aan vermoedelijk ook niet meer tot Black Friday te kunnen wachten. Black Friday vindt traditioneel in de laatste week van november plaats.

Belevingseconomie

Uit de survey blijkt hoe op grotere schaal de coronacrisis handel aan het transformeren is. Het hebben van een goede webwinkel was vroeger een luxe, maar vandaag de dag een absolute must voor bedrijven. 43% van de Duitse consumenten koopt online, vooral ouderen blijven de fysieke winkel nog verkiezen. Een groot deel van de respondenten wil liever nog niet meteen de drukte van winkelstraten opzoeken. Samen met webwinkels groeien ook sociale media steeds meer uit tot een legitiem verkoopplatform.

Volgens marketingexpert Marc Schumacher van het marketingbureau LIGANOVA zullen we toegroeien naar een online belevingseconomie. Hij wijst daarbij naar het voorbeeld van China, waar het gebruikelijk is dat retailers internetuitzendingen verzorgen om de producten toe te lichten, en ook veel meer dan bij ons klanten via videochat assisteren. Op die manier kan de verkoper de ervaring van de fysieke winkel online nabootsen, en worden het onderscheid tussen een webwinkel en een fysieke winkel bijna volledig vervaagd. Het volstaat niet meer dat een webwinkel een korte productomschrijving aanbiedt.

Ben jij van plan om koopjes te doen tijdens Black Friday? En koop je liever online of in een fysieke winkel? Laat je mening achter in de reacties onderaan dit artikel.

Gerelateerde artikelen

Coolblue biedt beste online klantenervaring, grote ketens scoren minder

Uit een consumentensurvey van AGConsult blijkt dat grote, traditionele winkelketens het moeilijker hebben om de stap naar online retail te maken.

1 REACTIE

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here