azure-storingen
Sydney, Australia - May 12, 2017: View of people visiting the Microsoft flagship store in Sydney. It is a retail store run y Microsoft, selling computers, software and electronic products.

Met een nieuw communicatiebeleid wil Microsoft transparanter en duidelijker zijn over storingen in zijn clouddiensten.


Hoe heeft technologie een impact op je business?
Ontvang elke week het zakelijk IT-nieuws rechtstreeks in je inbox!



Als er in de toekomst storingen zijn in de clouddiensten van Azure, wil Microsoft dat liever gericht aan klanten communiceren. Het bedrijf zal enkel nog publieke meldingen maken als het niet duidelijk is welke klanten hinder ondervinden van de uitval. Dat meldt Mark Russinovich, Chief Technology Officer bij Microsoft Azure in een blogpost.

Vroeger werd er bij een uitval van de cloud steeds melding gemaakt op de algemene Azure Status-pagina. Daar moesten klanten dan zelf uitzoeken of de storing ook hun bedrijf beïnvloedde. Nu wil Microsoft klanten individueel op de hoogte houden via de Azure Service Health. Dat is een gepersonaliseerd dashboard dat gebruikers een overzicht geeft van de status van de door hen afgenomen clouddiensten. Vanaf nu wil Microsoft klanten binnen de 15 minuten een melding sturen als er iets misgaat. In de toekomst moet die termijn nog worden verkort door de inzet van geautomatiseerde notificaties.

Transparantie

Het nieuwe communicatiebeleid komt er na klachten van klanten. Azure-storingen zijn ondanks de inspanningen van Microsoft niet te voorkomen, zegt Russinovich. Dat is voor klanten extra vervelend als ze niet weten wat er aan de hand is of hoe ze het probleem moeten oplossen. ‘Tijdens cloudstoringen hadden sommige klanten in het verleden het gevoel dat ze niet onmiddellijk op de hoogte werden gebracht, of dat ze noodzakelijke updates misten en daarom geen volledig begrip hadden van wat er is gebeurd en wat er wordt gedaan om toekomstige problemen te voorkomen’, legt Russinovich uit. Daarom wil het bedrijf de informatiestromen gerichter maken.

Hoewel Microsoft naar eigen zeggen ‘transparanter’ wil communiceren, betekent dit nieuwe communicatiebeleid dat grote Azure-storingen nu niet meer zo snel publiek gedeeld zullen worden. Ook wordt de verantwoordelijkheid voor de communicatie over storingen binnen bedrijven nu volledig gelegd op IT-beheerders. Zij zijn immers degenen die toegang hebben tot de pagina van Azure Health Service. Als die communicatie misloopt, is het oorspronkelijke probleem dus ook niet opgelost. Het blijft dus nog maar de vraag of dit nieuwe beleid de klachten van klanten werkelijk zal doen afnemen.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here