app store

Daarmee sluit Facebook zich aan bij een steeds langer wordende lijst van bedrijven die de commissies in de App Store onrechtvaardig vinden.


Hoe heeft technologie een impact op je business?
Ontvang elke week het zakelijk IT-nieuws rechtstreeks in je inbox!



Facebook heeft zich afgelopen vrijdag kritisch uitgelaten over het commissiebeleid van Apple. Zoals verschillende andere bedrijven vindt het socialemediaplatform dat de fee van 30% op betalingen in de App Store disproportioneel is. Dat zegt Facebook in een blogpost van 14 augustus over een nieuwe dienst.

De kritiek van Facebook kwam halverwege een aankondiging van een nieuwe functie. Met die nieuwe functie op Pages wil het sociale netwerk betaalde online evenementen mogelijk maken. Facebook zei dat het ter ondersteuning van kleine bedrijven of zelfstandigen die het moeilijk hebben vanwege corona, geen commissie zal vragen op de inkomsten van die online evenementen. Dat betekent dat die bedrijven 100% van hun inkomsten behouden houden bij transacties die via de webbrowser of Android verlopen. Het beleid zal in ieder geval het komende jaar worden aangehouden.

Maar Facebook zei dat bedrijven die hun diensten aanbieden via iOS wel een commissie zullen moeten betalen vanwege App Store-kosten. Daarna richtte het bedrijf zich tegen Apple met verrassend directe taal. ‘We vroegen Apple om de App Store-fee van 30% te verlagen of ons toestemming te geven om Facebook Pay aan te bieden, zodat we alle kosten konden dragen voor bedrijven die het moeilijk hadden tijdens covid-19. Helaas hebben ze onze verzoeken afgewezen en krijgen kmo’s slechts 70% van hun zuurverdiende inkomsten uitbetaald.’

Kritiek op App Store

Ook andere bedrijven hebben in het verleden kritiek geuit op het inkomstenmodel van Apple. Hoewel de commissie van 30% al zo lang bestaat als de App Store zelf, klonk er het voorbije jaar stevige kritiek van onder andere Spotify en Epic Games. Enkele dagen geleden werd zo de Fortnite-app van Epic Games verwijderd uit de App Store. De game-ontwikkelaar had een eigen betaalsysteem ingebouwd in Fortnite om de commissies te omzeilen, en dat was niet naar de zin van Apple. Epic Games sprak daarop van machtsmisbruik.

Vorig jaar keerde Spotify zich al tegen Apple omdat het bedrijf een te groot deel opeist van verkopen via de App Store. Afgelopen zomer heeft ook Rakuten Kobo een klacht ingediend bij de Europese Commissie.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here