Reizigers die de Eurostar namen hadden plots geen toegang meer tot het gratis wifinetwerk aan boord. Tenzij ze in de businessclass reisden…


Hoe heeft technologie een impact op je business?
Ontvang elke week het zakelijk IT-nieuws rechtstreeks in je inbox!



Normaal gezien kunnen reizigers die de sneltrein Eurostar nemen de tijd doden op het internet via het gratis wifi-netwerk aan boord. Dat kan de Eurostar Group, een join-venture waar ook NMBS een minderheidsbelang van 5% in heeft, aanbieden door mobiele breedbandcellen langs de spoorlijnen. Maar reizigers die onlangs de trein namen konden geen toegang meer krijgen tot dit netwerk.

De kwestie kwam ter sprake door een reiziger die zijn onvrede daarover uitte op Twitter. Een medewerker van Eurostar verklaarde in de reactie dat het coronavirus ervoor zorgde dat de wifi niet meer werkte op de trein. De spoorwegmaatschappij verklaarde dat het enkele van haar diensten die het aanbiedt moest herbekijken, en dat gratis wifi aanbieden één van de zaken was die ze tijdelijk niet meer konden doen.

Wel wifi voor businessclass

Een vreemde verklaring natuurlijk, want een link leggen tussen het coronavirus en wifisignalen is bijna even onzinnig als de theorieën rond 5G en het virus. De verklaring hield bovendien ook helemaal geen steek, want reizigers die tickets kochten voor de businessclass konden nog wel gewoon gratis surfen. Dat deed de onvrede bij reizigers enkel en alleen maar toenemen. Een heel klantvriendelijke beslissing kan het niet echt genoemd worden.

Wat Eurostar niet vertelde, is dat het wellicht om een kostenbesparende maatregel ging. En dan kan er natuurlijk wel een directe link gemaakt worden met het coronavirus. Die tast de toeristische sector al maanden aan, en de vraag naar internationale (trein)reizen is heel sterk afgenomen. Gratis wifi kan dan een stimulans zijn voor iemand om een duurder ticket voor de businessclass te komen als een treinrit toch een paar uur duurt.

Om verdere reputatieschade te voorkomen, heeft Eurostar inmiddels ook al de kar gekeerd en wifi opnieuw geactiveerd voor alle reizigers. Een duidelijke verklaring waarom de wifi uitgeschakeld werd, geeft het spoorwegbedrijf nog steeds niet. De Eurostar is een hogesnelheidstrein die onder het Kanaal rijdt via de Kanaaltunnel. De trein verbindt Londen met Parijs, Amsterdam en Brussel.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here