Nieuws

Reclameborden Clear Channel tracken voorbijgangers binnenkort met mobiele data

Clear Channel
Clear Channel gaat een nieuwe trackingtechnologie introduceren in Europa. Maar is RADAR wel GDPR-proof, én willen wij dat wel?

Update: Na het nieuws dat Radar naar Europa zou komen verschenen in de media heel wat negatieve reacties. Mensen zijn bezorgd om hun privacy en stellen zich ook de vraag of Radar in overeenkomst is met de GDPR-wetgeving. Clear Channel heeft intussen zelf ook laten weten dat gebruikers zelf kunnen beslissen of ze hun data al dan niet geanonimiseerd willen delen. Volgens het bedrijf moeten mensen ook eerst instemmen met het gebruik van de data alvorens Clear Channel ermee aan de slag kan. Het bedrijf beandrukt ook dat ze onze privacywetgeving heel ernstig nemen en dat er zorgvuldig met de verzamelde data zal worden omgegaan.

Om beter te weten komen of voorbijgangers een reclamebord gezien hebben heeft Clear Channel RADAR ontwikkeld. Het gaat om een nieuwe technologie waarbij de reclameborden een trackingtechnologie aan boord hebben die voorbijgangers detecteert op basis van hun mobiele data. Die data wordt dan geanonimiseerd overgedragen aan Clear Channel, die op zijn beurt beter weet wat de beste plaats voor een reclamebord is. Die technologie komt nu naar Europa, dat heeft het bedrijf deze week aangekondigd.

Clear Channel RADAR

Online is het heel gemakkelijk om te detecteren hoe klanten en gebruikers zich gedragen. Bijvoorbeeld bij Netflix weten ze perfect welke films en series je graag hebt. Op basis daarvan kan de streamingdienst je content aanbieden die een ‘match’ vormt met je profiel. Adverteerders gebruiken een soortgelijke flow om te weten te komen welke producten en advertenties bij welk profiel horen.

Echter is het voor adverteerders niet zo eenvoudig om feedback te krijgen van reclame op straat (ook wel Out-of-Home of OOH reclame genoemd). Merken weten dus niet wie, waar en wanneer een voorbijganger een bepaald reclamebord heeft gezien. Daar wil Clear Channel met RADAR iets verandering in brengen.

Privacyvraagstuk

De trackingtechnologie bestaat al enkele jaren in de Verenigde Staten. In de EU wilde het bedrijf er eerst voor zorgen dat zijn technologie helemaal conform de geldende GDPR-regels is. Wij Europeanen gaan immers strenger om met onze privacy dan aan de andere kant van de oceaan. Het bedrijf benadrukt wel meermaals dat de gebruikte data anoniem is en dat er dus geen identiteit aan de mobiele data gekoppeld is.

Clear Channel zou volgens de Financial Times van plan zijn om RADAR in nagenoeg alle reclamepanelen in Europa te gaan integreren. Dat doet ons dus vermoeden dat het ook naar België en Nederland komt. De grote vraag is ook of je als gebruiker zelf kan aangeven om je data niet te delen.

Wat denk jij over RADAR? Laat van je horen via de comments onderaan het artikel!

Gerelateerde artikelen

Volg ons

69% korting + 3 maanden gratis

69% korting + 3 maanden gratis

Bezoek NordVPN

Business