Clear Channel

Clear Channel gaat een nieuwe trackingtechnologie introduceren in Europa. Maar is RADAR wel GDPR-proof, én willen wij dat wel?


Hoe heeft technologie een impact op je business?
Ontvang elke week het zakelijk IT-nieuws rechtstreeks in je inbox!



Om beter te weten komen of voorbijgangers een reclamebord gezien hebben heeft Clear Channel RADAR ontwikkeld. Het gaat om een nieuwe technologie waarbij de reclameborden een trackingtechnologie aan boord hebben die voorbijgangers detecteert op basis van hun mobiele data. Die data wordt dan geanonimiseerd overgedragen aan Clear Channel, die op zijn beurt beter weet wat de beste plaats voor een reclamebord is. Die technologie komt nu naar Europa, dat heeft het bedrijf deze week aangekondigd.

Clear Channel RADAR

Online is het heel gemakkelijk om te detecteren hoe klanten en gebruikers zich gedragen. Bijvoorbeeld bij Netflix weten ze perfect welke films en series je graag hebt. Op basis daarvan kan de streamingdienst je content aanbieden die een ‘match’ vormt met je profiel. Adverteerders gebruiken een soortgelijke flow om te weten te komen welke producten en advertenties bij welk profiel horen.

Echter is het voor adverteerders niet zo eenvoudig om feedback te krijgen van reclame op straat. Merken weten dus niet wie, waar en wanneer een bepaald reclamebord heeft gezien. Daar wil Clear Channel met RADAR verandering in brengen.

Privacyvraagstuk

De trackingtechnologie bestaat al enkele jaren in de Verenigde Staten. In de EU wilde het bedrijf er eerst voor zorgen dat zijn technologie helemaal conform de geldende GDPR-regels zijn. Wij Europeanen gaan immers strenger om met onze privacy dan aan de andere kant van de oceaan. Het bedrijf benadrukt wel meermaals dat de gebruikte data anoniem is en dat er dus geen identiteit aan de mobiele data gekoppeld is.

Clear Channel zou volgens de Financial Times van plan zijn om RADAR in nagenoeg alle reclamepanelen in Europa te gaan integreren. Dat doet ons dus vermoeden dat het ook naar België en Nederland komt. De grote vraag is ook of je als gebruiker zelf kan aangeven om je data niet te delen.

Wat denk jij over RADAR? Laat van je horen via de comments onderaan het artikel!

2 REACTIES

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here