İstanbul, Turkey - February 10, 2019: Woman using smart phone on a couch. The smart phone is an iPhone 8 displaying Twitter application. iPhone is a touchscreen smartphone developed by Apple Inc.

Door het bereik van door de staat gefinancierde media te beperken, wil Twitter een remake van de vorige Amerikaanse presidentsverkiezingen voorkomen.


Hoe heeft technologie een impact op je business?
Ontvang elke week het zakelijk IT-nieuws rechtstreeks in je inbox!



Donderdag stelde Twitter dat het maatregelen zal nemen om de invloed van staatsmedia in te perken. Daarmee wil het platform de invloed van buitenlandse staatsmachten op die verkiezingen verminderen. ‘In tegenstelling tot de onafhankelijke media, gebruiken media de gelinkt zijn aan een staat vaak hun nieuwsberichtgeving voor politieke doeleinden’, aldus Twitter in de aankondiging. ‘We vinden dat mensen het recht hebben om te weten wanneer media direct of indirect gelinkt zijn aan overheidsspelers.’

Concreet wil Twitter alle accounts van staatsmedia van een label voorzien. Die labels zullen extra informatie en context bieden over de accounts. Zo zal Twitter aangeven aan welk land het medium is gelieerd en door wie het precies wordt gecontroleerd. Het label zal zowel te zien zijn op de profielpagina van het account als op de tweets die worden verstuurd en gedeeld via de accounts. Daarnaast zullen de accounts van staatsmedia niet meer worden aanbevolen of op de voorgrond worden geplaatst.

Naast staatsmedia krijgen ook de officiële accounts van hoge politieke beslissingsnemers van die landen een label. Twitter begint met de vijf landen van de Veiligheidsraad van de Verenigde Naties (China, Frankrijk, Rusland, de Verenigde Staten en het Verenigd Koninkrijk) en zal de lijst daarna uitbreiden. Persoonlijke accounts van staatsleiders zullen evenwel geen label krijgen. Ook zal het bereik van deze accounts niet worden beperkt.

Presidentsverkiezingen

Met deze maatregelen willen socialemediabedrijven als Twitter en Facebook een remake van de vorige Amerikaanse presidentsverkiezingen voorkomen. In 2016 hebben Russische accounts op sociale media een massale desinformatiecampagne gevoerd om de verkiezingen te beïnvloeden. In 2018 startten verschillende platforms met een nieuwe aanpak voor fake news en in 2019 verbood Twitter politieke advertenties.

Ook Facebook tekende in juni al een gelijkaardig beleid uit door staatsmedia te labelen en reclame voor die accounts op het platform te verbieden.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here