Li
Wall Street, Lower Manhattan, New York City, USA

Nog maar vijf jaar oud en al een knallend debuut op de beurs. De elektrische autobouwer Li (Xiang) haalde donderdag 1,1 miljard dollar op.


Hoe heeft technologie een impact op je business?
Ontvang elke week het zakelijk IT-nieuws rechtstreeks in je inbox!



De Chinese start-up Li Xiang werd vijf jaar geleden opgericht in Peking. Eind 2019 presenteerde het bedrijf al zijn eerste auto: een elektronische suv met zes zitplaatsen. De auto staat meteen model voor het zakelijke model van Li: slimmere en grotere wagens verkopen aan de Chinese middenklasse.

De strategie van de autobouwer slaat duidelijk aan. ‘Li Xiang is de eerste in China die met succes elektrische voertuigen met een groter bereik op de markt brengt en de uitdagingen oplost van een ontoereikende laadinfrastructuur en beperkingen op het gebied van batterijtechnologieën,’ zegt een investeerder tegen TechCrunch. Nog geen jaar nadat zijn eerste wagens van de band rolden, maakt het bedrijf een ronkend debuut op de Nasdaq.

Met de entree op Wall Street haalde het Chinese autobedrijf 1,1 miljard dollar op. De waarde van het aandeel van Li werd vastgelegd op 11,5 dollar, goed voor een totale marktwaarde van 10 miljard. Daarnaast haalde het bedrijf in een investeringsronde nog 380 miljoen dollar op bij bestaande partners. Op het einde van de beursdag was het aandeel al 16,5 dollar waard.

Elektrische wagens

Het indrukwekkende beursdebuut van Li komt niet uit de lucht gevallen. De laatste tijd schieten de aandelen van verschillende elektrische wagenbouwers de hoogte in. De afgelopen twaalf maanden wist Elon Musks autobedrijf Tesla de prijs van zijn aandelen te vervijfvoudigen. Ook Li’s Chinese concurrent Nio zag zijn beurswaarde de laatste maanden gigantisch toenemen.

Investeerders geloven duidelijk in de toekomst van elektrische wagens. Zeker in China, waar de overheid de auto-industrie elektrisch wil maken, is investeren in aandelen van bedrijven als Li en Nio een populaire zet. Al is het maar de vraag of deze start-ups het juiste marathontalent in huis hebben om op termijn stand te houden in een industrie waar de ontwikkelingsfase van producten traditioneel relatief lang is.

Toch hebben investeerders vertrouwen in de Chinese start-up en zijn topman Li. Hij ‘heeft de zeldzame combinatie dat het een meedogenloos talent is, evenals een eersteklas productmanager die uitblinkt in het creëren van waarde voor alle belanghebbenden,’ besluit Mingming Huang, chief executive bij Future Capital.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here