PARIS, FRANCE - AUG 11, 2018: Man holding against white background freshly unboxed Amazon Prime cardboard box

Sinds maart verdubbelde Amazon zijn nettowinst tot 5,2 miljard dollar op jaarbasis, tegenover de winst van 2,6 miljard van 2019.


Hoe heeft technologie een impact op je business?
Ontvang elke week het zakelijk IT-nieuws rechtstreeks in je inbox!



Eind april van dit jaar waren de vooruitzichten voor Amazon-CEO Jeff Bezos niet zo rooskleurig. In een kwartaalrapport gaf Bezos aan dat zijn bedrijf mogelijk 1,5 miljard dollar verlies zou maken in Q2. Amazon zou 4 miljard dollar, de totale verwachte operationele winst van het tweede kwartaal, uitgeven aan corona-gerelateerde kosten als mondsmaskers en handgel. Maar het draaide anders uit.

Vandaag maakte Amazon zijn kwartaalresultaten bekend, en die zien er veel rooskleuriger uit dan verwacht. Tijdens de pandemie verdubbelde het bedrijf zijn nettowinst tot 5,2 miljard dollar op jaarbasis, tegenover de 2,6 miljard van 2019. De winst per aandeel komt zo uit op 10,3 dollar. De omzet bedroeg in Q2 dan weer 88,9 miljard dollar. Dat is een pak meer dan de verwachte 81 miljard dollar.

De mooie cijfers komen er ondanks de grote uitgaven die Amazon de vorige maanden heeft gedaan. Zo waren er de corona-gerelateerde kosten van 4 miljard dollar, maar ook donaties aan Black Lives Matter die in totaal 27 miljoen dollar hebben gekost. Daarnaast gaf Amazon een bonus van 500 miljoen dollar aan eerstelijnswerknemers en -partners (hoewel die wellicht ook deels bij die 4 miljard dollar coronakosten zit). Sinds maart heeft het bedrijf ook 175.000 nieuwe voltijdse werknemers aangenomen.

Corona

Ondanks de torenhoge uitgaven is Amazon er dus in geslaagd zijn nettowinst te verdubbelen, wat erop wijst dat die winst nog hoger zou zijn zonder alle kosten. De verklaring daarvoor ligt ook weer grotendeels bij corona. Hoewel e-commerce het laatste decennium sowieso aan belang wint, is de sector sinds het begin van de wereldwijde lockdowns de hoogte in geschoten. Vooral in de Verenigde Staten waren e-commercebedrijven als Amazon een vangnet voor thuisblijvers. Burgers bestelden massaal goederen online, waaronder ook voeding.

Analisten verwachten dat de sector, die sinds 2010 jaarlijks 20 procent is gegroeid, nu nog meer zal groeien. Tussen januari en maart dit jaar steeg het verkeer op e-commercewebsites al met 6 procent, en dat was voor de grote piek van de coronapandemie.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here