Volgens CEO Elon Musk is Tesla niet weigerachtig om haar software, batterijen en andere technologie open te stellen aan andere autofabrikanten.


Hoe heeft technologie een impact op je business?
Ontvang elke week het zakelijk IT-nieuws rechtstreeks in je inbox!



Elon Musk meldde dat vandaag zelf via Twitter. Dat deed hij naar aanleiding van een opvallende uitspraak van Volkswagen CEO Herbert Diess dat Tesla ‘onmogelijke prestaties’ leverde en het bedrijf ver voorstaat op de Duitse autobouwer. Indien er om gevraagd, heeft Tesla er oor naar om samen te werken met andere fabrikanten voor de uitwisseling van technologie. Dat houdt in dat Tesla licenties zou aanbieden voor haar softwaretoepassingen (zelfs de autopilot, al zou dat moeilijk te implementeren zijn in andere wagens), maar ook batterijen en aandrijflijnen wil leveren. Tesla wil haar toonaangevende rol in de elektrische wagenindustrie niet gebruiken om de concurrentie kapot te krijgen, maar juist om bij te dragen aan de ontwikkeling van duurzame energie en transport. Zo luidden toch de woorden van Musk.

Tesla heeft in het verleden al vaker batterijen geleverd aan andere autofabrikanten. Zo heeft het bedrijf in het verleden al contracten gesloten met Mercedes en Toyota. Tesla produceert zelf batterijen via een joint-venture met Parasonic die in 2011 opgericht werd, maar het besteed een deel van de productie ook uit aan Chinese en Zuid-Koreaanse bedrijven. Een van de langere termijnplannen die Tesla heeft is het uitbreiden van de fabriek in Fremont, Californië met een faciliteit om zelf batterijen te kunnen produceren. Musk liet tijdens een call met investeerders al eens optekenen dat één van de weinige remmen op de groei van Tesla de hoe productiekosten van batterijen is.

Marktpositie verstevigen

De batterij is het belangrijkste onderdeel van de elektrische wagen, maar ook één van de duurste onderdelen om te maken. Analisten en auto-experts lijken de mening te delen dat Tesla op vlak van batterijproductie een enorm competitief voordeel heeft ten aanzien van de klassieke autofabrikanten die de markt van elektrische wagens maar pas aan het verkennen zijn.

Het leveren van batterijen zou die dominante positie van Tesla alleen maar kunnen verstevigen volgens een analist van Reuters. Het aankopen van batterijen kan voor veel nieuwe spelers in de markt een goedkopere optie zijn dan de batterijen zelf maken. Dat geeft hen een kans om te wedijveren met de gevestigde fabrikanten die sneller op hun eigen platformen zullen steunen. Maar op die manier zou de volledige markt van elektrische wagens wel veel afhankelijker worden van Tesla.

In 2014 maakte Musk al eens de beloften dat het technologie waarop het patenten bezit als een open-source zou aanbieden. Maar daar kwam toen kritiek op, omdat het er niet volledig sprake was van open-sourcing. Het hield meer in dat Tesla geen rechtszaken zou aanspannen voor een patentschending die ‘zonder kwaad opzet’ gebeurde.

Gerelateerde artikelen

Tesla bouwt Cybertruckfabriek in Texas

Tesla heeft een locatie gevonden voor de eerste Cybertruckfabriek, die in Texas zal worden gezet. Maar het wordt niet zomaar een fabriek.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here