Nieuws

2020: het jaar van de elektrische auto?

EV elektrische auto
Heb jij al eens met een elektrische wagen gereden? Een vraag die je ongetwijfeld steeds vaker hoort in je vrienden- en familiegroep. Maar is elektrisch rijden wel dé oplossing voor ons mobiliteitsprobleem.

E-mobility. Een super trending woord dat tegenwoordig in heel wat contexten gebruikt wordt. E-mobility bevat letterlijk tientallen manieren om je van A naar B te verplaatsen. Maar één ding hebben ze gemeen: ze rijden elektrisch. Van steps, fietsen, monowheels tot bestelwagens en personenwagens. Allemaal zijn ze vandaag beschikbaar in een elektrische variant en vallen ze onder de noemer ‘e-mobility’ of elektrisch rijden. Dat klinkt allemaal heel hip & trendy. Maar is e-mobility de oplossing voor onze vervuilende mobiliteit en wordt 2020 dan het jaar van de elektrische wagen? Een analyse van de markt.

Zoë EV
De Renault Zoë stoot Tesla van de troon in 2020.

EV’s in België

Om te beginnen schetsen we een beeld van de markt ven elektrische wagens in België. Als je een beetje oplet op de baan merk je al snel dat er meer elektrische wagens rondrijden dan je zou denken. Hieronder een toplijstje met de 27 verkochte elektrische modellen in België. Daaruit blijkt dat in 2019 amper 1,6 procent van de nieuw ingeschreven voertuigen een elektrische auto is. De markt in België heeft dus nog heel wat potentieel om te groeien.

Update: voor 2020 bestaat de top drie op #1 uit de Renault Zoë, #2 de VW e-Golf en #2 de Nissan Leaf.

1. Tesla Model 3 – 2.656 wagens
2. Audi e-Tron – 974 wagens
3. Nissan Leaf – 754 wagens
4. Renault Zoe – 662 wagens
5. Hyundai Kona Electric – 644 wagens
6. Tesla Model S – 579 wagens
7. Jaguar i-Pace – 509 wagens
8. BMW i3 – 494 wagens
9. Tesla Model X – 455 wagens
10. Kia e-Niro – 291 wagens

11. Volkswagen e-Golf – 261 wagens
12. Hyundai Ioniq Electric – 138 wagens
13. Smart ForTwo – 132 wagens
14. Smart ForFour- 62 wagens
15. Opel Ampera – 51 wagens
16. Nissan E-NV200 – 39 wagens
17. Mercedes EQC – 28 wagens
18. Citroën Berlingo EV – 23 wagens
19. Peugeot Ion- 21 wagens
20. Peugeot Partner EV – 20 wagens

21. Citroën C-Zero – 11 wagens
22. Kia e-Soul – 6 wagens
23. Citroën e-Mehari – 5 wagens
24. Jac IEV – 4 wagens
25. Volkswagen e-UP! – 4 wagens
26.DFM E70 – 2 wagens
27. Mercedes e-Vito – 2 wagens

Wat je natuurlijk niet zal verbazen is dat koning Tesla op nummer 1 staat, gevolgd door de Audi e-Tron die in België wordt gemaakt en de Nissan Leaf. Toch blijkt uit de nieuwste cijfers dat de Renault Zoë de best verkochte wagen is van 2020 tot nu toe. En daarmee is Tesla dus niet langer de baas van de top. Terug naar de Leaf; die wordt overigens de laatste tijd ook steeds vaker gebruikt voor taxi’s en politiewagens in bepaalde gemeenten.

In totaal neemt Tesla zo’n 40% van het totaal aantal verkochte elektrische wagens op zich in België. In totaal zouden er nu zo’n 16.814 elektrische wagens in Vlaanderen moeten rondrijden. Ook al is Vlaanderen een stuk kleiner, toch graag even de vergelijking; in totaal rijden er in Nederland al meer dan 400.000 EV’s rond. Een schril contrast. We moeten er ook wel bij vermelden dat de Vlaamse overheid sinds januari 2020 geen premies meer uitdeeld bij de aankoop van een elektrische wagen. De inschrijving van een elektrische wagen bij BIV is dan wel weer 100% gratis.

EV
Vergeet de vooroordelen, focus op de voordelen.

Voordelen van elektrisch rijden

Maar waarom zou je nu in godsnaam een elektrische wagen kopen? Je geraakt er immers niet heel ver mee en moet constant tijd verspillen aan de laadpaal. Allemaal vooroordelen die ooit klopten, maar vandaag de dag helemaal niet meer van toepassing zijn. Range anxiety of rijbereik-angst zijn bijna verleden tijd. De meeste elektrische wagens komen (ondanks hun grootte) meestal wel aan 200 kilometer actieradius. Meer dan genoeg voor de meeste Vlamingen die hun wagen vooral gebruiken voor woon-werkverkeer en de winkel.

We sommen de belangrijkste voordelen van elektrisch rijden even voor je op:

Voordeel 1: rijplezier

Wie ooit al met een elektrische wagen heeft gereden snapt dit meteen. Het rijplezier met een elektrische wagen heb je nergens. Zelfs de duurste sportauto kan naar onze mening niet concurreren met een EV. Omdat er geen koppeling is kan je alle acceleratie in een second oproepen en ben je nooit meer de traagste op de baan. Het voelt goed, het voelt veilig en je hoeft ook niet meer te schakelen.

Voordeel 2: comfortabel

Hangt eigenlijk wat vast aan het voorgaande puntje. Elektrische wagens maken weinig of geen geluid. Dat maakt de rij-ervaring extra comfortabel. ‘Moet een auto dan stil zijn?’. Jazeker, van muziek luisteren tot bellen, als gaat en klinkt beter in een elektrische wagen. In de Tesla Model 3 heb je bijvoorbeeld het gevoel alsof je zacht aan het opstijgen bent.

Voordeel 3: groen

Inderdaad, wie elektrisch rijdt is een groene rakker. Je stoot bij het rondrijden geen CO2 uit, wat een groot verschil maakt. Als je je dan nog kan aansluiten bij een energieleverancier die echte groene energie levert, ben je helemaal vertrokken. Toegegeven, bij de productie van een elektrische wagen gaat het er niet altijd even groen aan toe, maar dat is het ook niet bij de productie van auto’s met een verbrandingsmotor. Alle begin is moelijk, maar kleine beetjes helpen.

Voordeel 4: veiligheid

Heel veel autobouwers maken hun elektrische wagens zo dat het gewicht onderaan ligt. Zo heb je in de meeste gevallen een stabielere wegligging. Bij Tesla hebben ze dat bijvoorbeeld opgelost door de batterijen onderaan te leggen. Los daarvan zijn bijna alle elektrische wagens standaard uitgerust met een pak meer veiligheidssystemen dan bij andere wagens. Tenslotte kunnen autobouwers hun focus ook meer leggen op het bouwen van een veiliger chassis en carrosserie waardoor veel elektrische wagens in de top van veiligste wagens bij EuroNCAP staan.

Voordeel 5: fiscaal

Wie vandaag een elektrische wagen koopt en die gaat inschrijven, betaalt geen cent. Omdat je wagen geen directe vervuiler is rekent BIV ook niets aan. Bovendien zijn elektrische wagens vooral voor bedrijven een stuk interessanter geworden. Vennootschappen kunnen ze tot 120% fiscaal aftrekken via de belastingaangifte en in het Brussels Gewest komt daar nog eens een netto premie van 3000 euro bij. Door de lagere belasting en het voordeel alle aard kiezen ook steeds meer werknemers en werkgevers voor een elektrische bedrijfswagen.

EV
Bespaar je kinderen het wachten, investeer in een laadpunt.

Conclusie

Moest Corona een stripfiguur geweest zijn geloven we dat 2020 het jaar van de elektrische wagen was in België. De automotive-sector heeft de laatste maanden heel wat rake klappen gekregen, veel mensen stelden hun aankoop uit, auto’s konden niet geleverd worden en toonzalen gingen dicht.

En dan hebben we het nog niet over de infrastructuur gehad. Zowel thuis als op het werk of aan de winkel heb je in principe een degelijk laadpunt nodig. Laden via het thuisnetwerk duurt immers veel te lang. En daarom is een laadpunt wel degelijk een goede investering. Maar als werkgever kost dat ook allemaal extra geld. Ons wegennet heeft vandaag de dag nog steeds te weinig laadpunten ook.

Maar het Nederlandse FastNed werkt eraan in samenwerking met Wegen en Verkeer. De eerste ‘snellaadstations’ zullen binnenkort al naast onze snelwegen verschijnen. 2020 heeft dus nog een half jaar om alles goed te maken, in ieder geval zitten we overduidelijk op een keerpunt waarbij steeds meer mensen gaan nadenken over de aankoop van een elektrische wagen. Zeker nu de Renault Zoë onverwacht de top drie heeft bereikt en daarmee zelfs de meest gekochte EV in Europa is!

Denk jij erover om een elektrische wagen te kopen? Laat het ons weten via een reactie onderaan het artikel.

Gerelateerde artikelen

Volg ons

Ga jij apps uit alternatieve appstores installeren?

  • Nee, App Store of Play Store is goed genoeg (57%, 109 Votes)
  • Alleen als ik een app écht nodig heb (29%, 56 Votes)
  • Ja, ik wil apps van andere bronnen installeren (14%, 27 Votes)

Aantal stemmen: 194

Laden ... Laden ...
69% korting + 3 maanden gratis

69% korting + 3 maanden gratis

Bezoek NordVPN

Business