AI (artificial intelligence) concept, machine learning, nanotechnologies and face recognition concept, Interactive artificial intelligence digital advertisement in event exhibition hall, CCTV camera

Microsoft lanceert een publieke preview van Connected Store, een nieuwe applicatie waarmee retailers inzicht krijgen in hun fysieke winkelruimte.


Hoe heeft technologie een impact op je business?
Ontvang elke week het zakelijk IT-nieuws rechtstreeks in je inbox!



Vorig jaar kondigde de softwaregigant Microsoft al Connected Store aan, een applicatie die deel uitmaakt van de CRM- en ERP-oplossing Dynamics 365. Met deze tool kunnen retailers op basis van data een beter inzicht krijgen in wat zich in hun winkel afspeelt. Naast de aangekondigde functies krijgt Connected Store ook een tool om de drukte in winkels te meten en zo een veilige winkelervaring tijdens de coronapandemie mogelijk te maken.

De applicatie is vanaf 23 juli beschikbaar in een publieke preview. Dat rapporteert de nieuwswebsite ZDnet.

Connected Store en Fraud Protection

Connected Store maakt gebruik van real-time data van camera’s en IoT-sensoren om de winkelruimte efficiënter in te delen en personeel meldingen te sturen. In eerste instantie was de app gefocust op drie functies: Shopper Analytics, Queue Management en Display Effectiveness. Nu komt daar nog een Store Traffic functie bij om te meten hoeveel klanten er in de winkelruimte aanwezig zijn. Een laatste nieuwe functie is Curbside Queue, waarmee het systeem de rijen buiten de winkel meet.

Naast de publieke preview van Connected Store gaat Microsoft ook een andere app in Dynamics 365 uitrollen. Fraud Protection is erop gericht om oplichters in webwinkels te vatten. Ook deze app is gelinkt aan de pandemie. Nu online shopping door de lockdowns aan belang wint, richten retailers zich steeds meer tot webshops om hun producten aan de man te brengen. Maar ook cybercriminelen zijn zich bewust van die evolutie.

Account Protection, een functie binnen Fraud Protection, is erop gericht ongerelmatigheden op te sporen bij het creëren van accounts op webshops. Er is ook Loss Prevention ingebouwd, dat fraude omtrent geretourneerde artikelen en kortingen ziet en aangeeft. Beide functies werden op 1 juli beschikbaar gemaakt voor Dynamics 365-klanten.

Terug aan het werk

Naast de nieuwe functies in Dynamics 365 lanceert Microsoft ook een ‘return to workplace’-template voor retailers. Deze template is gebaseerd op Power Platform en moet winkeliers helpen om hun locaties snel en veilig terug te openen. In het pakket zitten onder andere een location readiness assessment, een check-in en screeningapplicatie voor werknemers en tools om de veiligheid van de winkel te bevorderen. Hoewel het platform nog volop wordt uitgebouwd, kan je hier al een aantal functies instellen.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here