

Uber wil zijn eigen maaltijdbezorger, Uber Eats, op de kaart zetten met de overname van Postmates.
Een bod op een concurrerende koeriersdienst moet Uber terug uit het slop halen. Dat schrijft The New York Times. Nadat Uber hard is getroffen door de coronacrisis, zoekt de vervoersmaatschappij nieuwe manieren om zijn businessmodel te hervormen. Enter Postmates. Met een overname ter waarde van 2,6 miljard dollar wil Uber zich nu richten op de markt voor food delivery.
Coronacrisis
De coronacrisis heeft Uber zwaar getroffen. Begin mei moest de vervoersdienst 3700 mensen op straat zetten, zo’n 15 procent van zijn totale personeel. Het bedrijf vervoerde sinds de lockdowns in maart veel minder mensen. De maaltijdbezorger Uber Eats hield het schip nog boven water. Klanten gaven aan die dienst met 4,7 miljard dollar ruim de helft meer uit. Daarom aast het bedrijf nu op concurrent Postmates.
Een overname kan Uber Eats versterken en helpen om de verliezen van zijn kernactiviteiten voor ritten te compenseren, die in veel steden is ingestort als gevolg van de pandemie van het coronavirus. Hoewel voedselbezorging voor Uber op dit moment nog niet winstgevend is, is de vraag ernaar gestegen. Sinds restaurants gesloten waren en mensen thuis bleven, groeide de markt enorm.
GrubHub
Eerder had Uber zijn oog al laten vallen op de Amerikaanse maaltijdbezorger Grubhub. Just Eat Takeaway, de maaltijdkoerier van de Nederlander Jitse Groen, troefde de Amerikaanse taxiapp af met een bod van 7 miljard euro.