De smartphonefabrikant uit China is ook in Europa aan een opmars bezig. Het hoofdkantoor in Amsterdam werd stilaan te klein, dus gaat het bedrijf verhuizen naar Den Haag.


Hoe heeft technologie een impact op je business?
Ontvang elke week het zakelijk IT-nieuws rechtstreeks in je inbox!



Xiaomi heeft aangekondigd dat het binnenkort zijn hoofdkantoor voor West-Europa van Amsterdam naar Den Haag zal verhuizen. Sinds maart vorig jaar zet het bedrijf sterk in op de Benelux-markt, die een cruciale rol speelt in de strategische plannen van het bedrijf voor West-Europa. Het bedrijf vestigde zich maart vorig jaar in Amsterdam, maar het kleine kantoorgebouw dat het daar bekleedde barstte stilaan uit zijn voegen.

In Den Haag zal Xiaomi intrekken in één van de hypermoderne kantoorgebouwen van het World Trade Center. Die verhuis staat al over enkele weken gepland. Vanuit het hoofdkantoor zullen de belangrijkste bedrijfsactiviteiten voor de Benelux worden aangestuurd, maar ook de financiële en fiscale administratie voor heel West-Europa.

Xiaomi gaat zich settelen in het WTC in Den Haag. Abeelding: WTC Den Haag

Opkomende techhub

De keuze voor Den Haag viel omdat de Nederlandse stad één van de opkomende techhubs is van Europa. Een onderzoek van The State of European Tech eind 2019 kroonde Den Haag tot de top 5 snelst groeiende technologiesteden omdat het aantal deelnemers aan techevenementen er elk jaar aanzienlijk toenam.

De stad is ook altijd al de IT- en telecomhoofdstad van Nederland geweest. Er zijn dan ook heel wat belangrijke Nederlandse en internationale spelers in de technologiesector te vinden, waaronder de Indische bedrijven JK Technosoft en eMudhra die er zich eind vorig jaar nestelden.

De vierde speler

Een stad in opmars vormt de perfecte omgeving voor een bedrijf dat zelf aan een steile opmars bezig is. Xiaomi is nog maar sinds 2017 prioriteit aan het geven aan globale expansie buiten China. Vooral in Europa doet het bedrijf het zeer goed. Het bereikte de West-Europese markt via Spanje, en die groeide al snel uit tot een cruciale pijler binnen de expansieplannen van Xiaomi. Directeur van Xiaomi Western Europe Ou Wen noemt de Benelux een economische krachtpatser en een voorloper op het gebied van branding. Xiaomi lanceerde onlangs ook een webshop voor consumenten in de Benelux, waar je de nieuwste smartphones en gadgets van het merk kan bestellen.

Die strategie lijkt in ieder geval zijn vruchten af te werpen. Hoewel het bedrijf voorlopig nog niet kan wedijveren met de ‘grote drie’ in het smartphonelandschap, is het wel de best of the rest. Het bedrijf hoopt vooral in Europa aan het marktaandeel van Huawei te kunnen knagen dat, zoals je ondertussen al lang weet, geen smartphones met Google-applicaties meer mag uitbrengen.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here