Net als veel grote multinationals heeft ook Coca-cola beslist tijdelijk niet meer te adverteren op Facebook en Instagram omwille van de lakse manier waarop het bedrijf omgaat met racisme.


Hoe heeft technologie een impact op je business?
Ontvang elke week het zakelijk IT-nieuws rechtstreeks in je inbox!



Coca-cola is het volgende bedrijf dat zich aansluit bij een advertentieboycot tegen Facebook. Enkele burgerrechtenorganisaties hebben de campagne “Stop Hate for Profit” opgericht, omdat ze vinden dat Facebook te weinig doet om racisme en discriminerende posts te bestrijden op het platform. Ze roepen daarom adverteerders en bedrijven op om niet langer reclame te maken via Facebook en Instagram. Zo loopt Facebook een belangrijke bron van inkomsten mis.

Kledingmerken The North Face en Patagonia, ijsjesfabrikant Ben & Jerry’s, het polyvalente Unilever en Verizon zijn enkele bekende namen die al hebben aangekondigd de campagne te steunen. De volledige lijst met in totaal 90 bedrijven kan je via deze spreadsheet nagaan. Coca-cola is tot op heden het grootste bedrijf dat zich achter de campagne geschaard heeft. Met een nettowaarde van 203 miljard dollar staat Coca-cola net in de top 25 van grootste bedrijven wereldwijd (cijfers: Statista). Ze zijn ook zeer aanwezig op sociale media: op Facebook heeft het bedrijf meer dan 106 miljoen volgers, op Instagram 2,7 miljoen.

Al die mensen zullen voor minstens 30 dagen lang geen advertenties meer te zien krijgen van het populaire frisdrankbedrijf. De reden dat Coca-cola meedoet is voor CEO James Quincy heel simpel: “Er is geen plaats voor racisme in de wereld, ook niet op sociale media.”

Facebook gaat strenger worden

Het lijkt er naar dat de boodschap die de bedrijven willen meegeven aan Facebook niet in dovemansoren zal belanden. CEO van Facebook Mark Zuckerberg liet afgelopen vrijdag al weten dat het socialemediaplatform zijn moderatiebeleid eens grondig zal herbekijken. Vooral voor politici zullen de regels worden aangescherpt. Het zijn dan ook vooral de soms hevige berichten van Donald Trump die mee aanleiding hebben gegeven tot de start van de boycot.

Ook al doet Mark Zuckerberg hier wellicht vooral water bij de wijn omdat Facebook de advertentiedollars broodnodig heeft, het blijft toch een opmerkelijke ommeslag die de CEO maakt. Zuckerberg heeft zich tot heden altijd achter de vrijheid van meningsuiting verschuild om zijn soms lakse beleid ten aanzien van politici te rechtvaardigen. Komt daar nu definitief verandering in?

Three weeks ago, I committed to reviewing our policies ahead of the 2020 elections. That work is ongoing, but today I…

Geplaatst door Mark Zuckerberg op Vrijdag 26 juni 2020

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here