PC credit card information leak

Jo Vandebergh (Bringme/Ertzberg) investeert 1 miljoen euro in Phished, een cybersecuritystart-up uit Leuven die twee jaar geleden werd opgericht door zijn vroegere medewerker Arnout Van de Meulebroucke.


Hoe heeft technologie een impact op je business?
Ontvang elke week het zakelijk IT-nieuws rechtstreeks in je inbox!



Bedrijven hacken om ze te beveiligen, dat is het businessmodel van de Leuvense start-up Phished. Phished is een online platform met een maandelijks abonnement dat bedrijfsmedewerkers leert om phishingmails te herkennen. Het bedrijf stuurt op regelmatige basis phishingberichten naar bedrijfsmedewerkers van zijn klanten om hen zo bewust te maken van de risico’s van cybercriminaliteit.

Arnout Van de Meulebroucke richtte het bedrijf twee jaar geleden op uit ergernis met de goedgelovigheid van internetgebruikers. Een op de vijf gebruikers laat zich bij een nulmeting vangen door de gesimuleerde phishingmails. Wereldwijd gingen cybercriminelen vorig jaar nog met 1,7 miljard dollar aan de haal via gefraudeerd mailverkeer. Met Phished wilde Van de Meulebroucke dat aanpakken. En die aanpak bleek te werken. Na twee jaar telt het bedrijf meer dan 250 klanten verspreid over België, Nederland en het Verenigd Koninkrijk.

Geautomatiseerd

Phished gebruikt een unieke methode om deze uitdaging aan te gaan. ‘We merkten dat de weinige tools die medewerkers bewust moeten maken van phishing nog steeds handmatig werken. Dat proces hebben wij als eerste geautomatiseerd,’ verduidelijkt Van de Meulebroucke. Met behulp van AI-toepassingen wist het bedrijf een repertoire van meer dan vijfduizend levensechte phishingmails op te bouwen. ‘Dat is een enorme voorsprong op onze grootste concurrenten.’

‘Bedrijven vinden automatisch de weg naar ons. Ook zonder enige vorm van sales of marketing,’ vertelt Van de Meulebroucke. ‘We merken echt dat ze nood hebben aan een partner die hen van deze kopzorgen verlost. Nu er de laatste tijd verschillende bedrijven in het nieuws zijn gekomen die zich hebben moeten ‘vrijkopen’ en losgeld betalen, is er een omslag gekomen. Waar het vroeger vooral de informatici waren die hamerden op het belang van een goede beveiliging, is nu ook C-level helemaal overtuigd.’

Internationaal

Met de kapitaalsinjectie en de zakelijke ondersteuning van Jo Vandebergh, CEO bij Bringme, kan Phished nu zijn verdere groei aanpakken. Het bedrijf plant om nog in 2020 een tiental medewerkers in dienst te nemen. Door middel van zijn inbreng krijgt Vandebergh ook een positie als minderheidsaandeelhouder. Het bedrijf zal een vaste stek innemen in de Bondgenotenlaan in Leuven waar ook Bringme gevestigd is.

Phished wil in de toekomst ook internationaal doorbreken. ‘In het Verenigd Koninkrijk en in Nederland zijn we al stevig verankerd’, zegt Van de Meulebroucke. ‘We hebben er een mooi klantenbestand en resellers van ons platform. Daarbovenop zijn dat heel ‘volwassen’ markten, bedrijven staan er op digitaal vlak verder, wat belangrijk is voor ons businessmodel.’ Naast het Verenigd Koninkrijk en Nederland wil Phished ook zijn pijlen richten op grote markten zoals Frankrijk en Duitsland.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here