Na maandenlange kritiek op de manier waarop Facebook omgaat met politieke advertenties, staat het bedrijf gebruikers toe deze uit te schakelen. Facebook wil Amerikanen wel blijven aansporen om te gaan stemmen.


Hoe heeft technologie een impact op je business?
Ontvang elke week het zakelijk IT-nieuws rechtstreeks in je inbox!



“Aan iedereen die al beslist op wie hij of zij gaat stemmen en gewoon dat de verkiezingen voorbij zijn, we hebben je gehoord.” Dat schreef Facebook-CEO Mark Zuckerberg in een opiniestuk voor USA Today. Met die woorden wilde hij vooral aankondigen dat Facebook de optie gaat voorzien om politieke advertenties uit te schakelen in Facebook en Instagram.

Die maatregel is hoogst opmerkelijk te noemen. Want het beleid van Facebook rond politieke advertenties was er vooral één van niets doen. Facebook krijgt daar al maanden hevige kritiek voor, nadat andere socialmediaplatformen zoals Twitter en Snapchat wel beperkingen oplegden of ze zelfs helemaal verboden. Mark Zuckerberg vindt zelfs dat politieke advertenties niet aan een factcheck moeten onderworpen worden. Verschillende Amerikaanse politici spraken zich al openlijk uit tegen Facebook. Onder wie zelfs presidentskandidaat Joe Bieden, al maakt die zelf ook lustig gebruik van sociale media om zijn campagne te verspreiden.

Facebook zou vanaf vandaag de nieuwe functie beginnen uitrollen aan een beperkt aantal gebruikers. Binnen enkele weken zouden alle Amerikanen in staat moeten zijn om politieke advertenties van hun account te weren. Zien ze een politieke advertentie die ze niet willen zien, dan kunnen ze de doelbewuste advertentie onzichtbaar maken, en zelfs toekomstige advertenties van die politicus of organisatie uitzetten. In de loop van het jaar zal de functie ook naar andere landen uitgerold worden, afhankelijk van waar er verkiezingen zijn.

Aansporen om te gaan stemmen

Dat betekent niet dat Amerikaanse Facebook- en Instagram-gebruikers niets meer van de verkiezingen zullen merken op de platformen. Facebook start eveneens met de uitrol van het Voting Information Center, dat eerder deze maand werd aangekondigd. Dat centrum moet als een platform dienen waarop relevante informatie omtrent de verkiezingen worden gebundeld. Gebruikers vinden er terug waar, wanneer en hoe ze hun stem kunnen uitbrengen, en lokale stembureaus en -autoriteiten zullen het kunnen gebruiken om met inwoners uit hun kiesdistrict te communiceren. Gebruikers kunnen zich er ook al registreren om te stemmen.

Voor Zuckerberg past het binnen de maatschappelijke verantwoordelijkheid van Facebook om haar gebruikers te stimuleren om een stem uit te brengen. Het bedrijf wil met de uitrol van het Voting Information Center niet alleen onderdrukking tegengaan, maar ook engagement bevorderen door iedereen gelijke kansen te geven om te kunnen stemmen. Zuckerberg hoop dat miljoenen Amerikanen zich via zijn platform zullen registreren.

Via het nieuwe Voting Information Center wil Facebook de opkomst tijdens de verkiezingen verhogen. Afbeelding: Facebook

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here