Hand moving pawn on a conceptual maze. Shortcut to success or career guidance concept. Composite image between a hand photography and a 3D background.

Uit een onderzoek van de Australische telecomspeler Telstra blijkt dat de coronacrisis digitale transformatie versnelt.


Hoe heeft technologie een impact op je business?
Ontvang elke week het zakelijk IT-nieuws rechtstreeks in je inbox!



In een recent onderzoek maakt telecombedrijf Telstra de staat op van IT-investeringen na de coronacrisis. De enquête met meer dan 120 beslissingsnemers in Azië, Europa en de Verenigde Staten toont aan dat de verspreiding van covid-19 een enorme impact heeft op de manier waarop bedrijven technologie in de toekomst zullen inzetten. ‘Bijna twee derde van de bedrijven gelooft dat corona hun organisatie voorgoed heeft veranderd.’

Vooral Europese bedrijven werden hard getroffen door de coronacrisis, zo leert de studie. Negen op de tien beslissingsnemers in Europa geeft in de enquête aan dat hun werknemers hun taken niet konden uitvoeren door IT-problemen. Zo ondervond 75% van de werknemers problemen. Netwerkstoringen of beperkte toegang tot data en applicaties op afstand verhinderden dat het werk vlot verliep.

Europese bedrijven hebben de laatste maanden dan ook volop ingezet op investeringen in technologie om werknemers te ondersteunen. 93 procent past zijn IT-strategie drastisch aan. ‘De meeste bedrijven verhogen de budgetten of verschuiven hun investeringen naar andere domeinen,’ stelt Telstra. Prioriteit is om een digitale werkplek op te zetten die veilig en efficiënt thuiswerk mogelijk maakt.

Digitale transformatie na corona

Corona zal digitale transformatie dan ook versnellen. Naast technologie voor de werkplek zal vooral videoconferencing na de crisis een steile vlucht nemen. Bijna alle bedrijven geven aan dat ze na de coronacrisis meer zullen steunen op videoconferencing in de plaats van face-to-face meetings. ‘Hoewel de technologie er al was, zien we een algemene verschuiving in de perceptie ervan,’ zegt Dustin Kehoe van GlobalData in het rapport.

Ook cloudcontactcenters zullen in belang toenemen. Digitale klantencommunicatie wordt het nieuwe normaal. Met slimme contactcentersoftware uit de cloud willen bedrijven klanten met name sneller en efficiënter dienen. Vooral bedrijven in Noord-Azië, Zuidoost-Azië, Australië en Nieuw-Zeeland investeren in deze technologie.

Continuïteit van de business

Ten slotte toont de studie van Telstra aan dat bedrijven over het algemeen niet goed voorbereid waren op een onverwachte gebeurtenis als de coronapandemie. Bijna 10 procent van de organisaties had voor de coronacrisis helemaal geen business continuity plan. Van de bedrijven die er wel een hadden, waren drie op de tien niet voorbereid op een globale crisis als de verspreiding van het coronavirus.

Bedrijven moeten hun BCP niet alleen uitbreiden. Ze moeten ook een datagebaseerde aanpak ontwikkelen om hun organisatie voor te bereiden op onverwachte gebeurtenissen. Dat stelt Telstra verder. Goed nieuws is dat 70 procent van de Europese bedrijven die deelnamen aan de enquête zijn business continuity plan wil updaten om rekening te houden met ‘huidige en toekomstige pandemieën’.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here